RSS

Lärande och utveckling eller tvärtom

23 Maj

Jag har under några dagar brottas lite med Läroplanen. Tanken var att jag skulle göra en lite presentation om tankar kring mitt arbete. Det som slog mig när jag nu åter tittade igenom texten var, att det finns ett avsnitt som heter ”Utveckling och lärande”.

Jo, jag har läst rubriken tidigare. Men först nu, måste jag erkänna, ser jag det dubbla i det här avsnittet. Det handlar faktiskt om två olika saker.

Exempel på ord som visar på utveckling är följande: identitet och trygghet; nyfikenhet, lust, förmåga att leka och lära; självständighet, tillit; delaktighet, respekt för andra kulturer; fungera enskilt och i grupp, hantera konflikter, förstå rättigheter och skyldigheter, ta ansvar för regler; motorik, hälsa; begrepp; lyssna, reflektera; uttrycka uppfattningar, förstå andras perspektiv; nyanserat talspråk.

Ord som å andra sidan visar på lärande är följande: intresse för skriftspråket; intresse för och att tolka bilder; skapande; matematik (rum, form, läge, riktning; mängd, antal, ordning; mäta; resonera); naturen (kretslopp, hur människan påverkar); naturvetenskap (natur, växter, djur; kemi och fysik); teknik; bygga, konstruera.

Kan man se någon skillnad? Jag tycker mig se ett mönster. Det första uppsättningen med ord handlar om barnets personlighet och hur den samspelar med omgivningen, den andra om kunskaper. Den första riktar sig mot barnets inre värld, den andra mot yttervärlden.

Sedan kan man naturligtvis hävda att det även sker en utveckling av lärandet och att barnet kanske utvecklas genom lärande. Men jag tror att det är en annan diskussion.

Något som är intressant med det här avsnittet, är att det bara är den ena delen som får finnas. Det är ständigt detta lärande. Barns personliga utveckling har i princip helt marginaliserat. Precis som allt annat som har med omsorg att göra. Kanske är det just därför som ingen verkar vara intresserad av barns personliga utveckling?

Lite intressant är också att Mats frågar om det finns en risk att vi tröttnar på ordet lärande. Kan vi nu anse oss mätta på lärande? Har vi för tillfället tömt ut dess möjligheter och kan börja fokusera på utvecklingen också?

Jag undrar till exempel när vi får se trygghetspedagoger? Vet folket inom barnomsorgen hur man jobbar med trygghet?

Det finns ju något som heter RUS, Relationsutvecklingsschema. Det här är en gren om floran av dokumentationer av barns utveckling och lärande. Vad man gör är att man utifrån pedagogers erfarenheter har gjort ett schema för hur barn är i olika stadier av sin utveckling till trygga barn på förskolan.

Problemet är bara att det inte säger ett smack om hur barnen kommer dit. Det säger inte heller någonting om hur de vuxna stöttar eller stjälper den utvecklingen.

Därför är det väl nu dags att även ta tag i Utveckling och lärande. Eller att åtminstone få någon form av balans i detta dubbelavsnitt i läroplanen.

Och presentationen då? Den hann jag inte med, för vi kom in på många intressanta frågor som föräldrarna ville lyfta. En del berörde det jag ändå hade tänkt ta upp. Så jag får köra presentationen i höst.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 23 maj 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , ,

2 svar till “Lärande och utveckling eller tvärtom

  1. Kenth

    23 maj 2012 at 22:48

    När du säger läroplanen så utgår jag ifrån att du menar Lgr11 som de allra flesta gör. Ibland tycks det komma bort att det också finns en läroplan som heter ”Läroplan för Gymnasiet”. Det är den jag jobbar i.

    En, för mig, ganska så sorglig iakttagelse är att avsnittet du bloggar om ovan tycks i ”Läroplan för Gymnasiet” vara utbytt mot Kunskap och Lärande. Är personlig utveckling alltså inte viktig på gymnasiet?

    Jag tycker inte det själv utan har tagit tag i möjligheten till personlig utveckling av våra elever via den nya Entreprenörskapskursen.

     
    • Maths

      24 maj 2012 at 05:38

      Nej, när det gäller min blogg är det Lpfö som är läroplanen. Det är inom den branschen jag jobbar. Den riktiga skolan skriver jag bara om i fall det finns beröringspunkter.

      Intressant att det jag skriver verkar ha stämma in även i skolan. Men jag vill invända att den personliga utvecklingen har en helt annan betydelse upp till barnen är 3 år. På gymnasiet är frågorna av en annan art och inte så djupgående som när det gäller småbarn.

       

Kommentera

 
