RSS

Vid 9 månaders ålder har barnet börjat göra skillnad på folk

03 Maj

Psykologiska teorier har länge hävdat att barn vid ca 7 månaders ålder går igenom en period av främlingsrädsla. Nu har forskare vid University of Massachusetts Amherst kommit fram till att barn vid 9 månandes ålder är bättre på att känna igen ansikten och känslouttryck hos människor i den egna gruppen. Det här är något man inte ser när barnet är 5 månader gammalt.

Tillsammans med att barn i den här åldern också börjar ställa in sig på det språk som talas i dess omgivning, får man en bild av hur det lilla barnet anpassar sig till sin omgivning. Det lilla barnet blir allt duktigare på att tolka och förstå sin sociala omgivning.

Men det innebär att många av de möjligheter som finns fram till straxt efter halvåret, rensas bort eftersom de inte ingår i den aktuella uppväxtmiljön. Hjärnan anpassas efter vad som är användbart.

The researchers found that by 9 months, infants show a decline in their ability to tell apart two faces within another race and to accurately match emotional sounds with emotional expressions of different-race individuals. This is the first investigation of this effect in infancy and supports other studies suggesting that emotion recognition is less accurate for other-race faces than own-race faces. Scott’s paper was singled out for special mention as the ”Editor’s Choice” article in the May issue of Developmental Science.

This research suggests that throughout the first year of life, babies are developing highly specialized perceptual abilities in response to important people in their environment, such as family members. This focus of attention to familiar groups of people compared to unfamiliar groups is hypothesized to be the root of later difficulties some adults have in identifying and recognizing faces of other races.

This is similar to how babies learn language. Early in infancy babies do not know yet which sounds are meaningful in their native language, so they treat all sounds similarly. But as they learn the language spoken around them, their ability to tell apart sounds within other languages declines and their ability to differentiate sounds within their native language improves.

Det här blir lite intressant för oss inom barnomsorgen eftersom vi behöver förhålla oss till det mångkulturella. Precis som forskarna säger, så kan man också i det här se början till diskriminering och rasism, vilket vi ska motverka.

Men hur kan man utnyttja den här mekanismen för att motverka diskriminering, vet jag inte. I länder där det bor många olika folk och kulturer uppstår det ändå fördomar och rasism, trots att man redan som barn ser och lär sig känna igen folk som ser lite annorlunda ut än vad den egna släkten gör. Men där har man troligen inte en offentlig barnomsorg som uttryckligen ska ta emot alla barn oberoende av etnisk och religiös tillhörighet hos föräldrarna.

Man har i en studie från University of Montreal tyckt sig se att barn föredrar lekkamrater av samma etnicitet.

Multicultural daycares don’t necessarily foster a desire for kids of visibly different ethnicities to play together. A study on Asian-Canadian and French-Canadian preschoolers has found these children may have a preference to interact with kids of their own ethnic group.

Men man hittade där också intressanta skillnader när det gällde konkurrens.

This study builds on previous investigations that have shown preschoolers prefer to play with children of the same ethnic group. The research team also observed how multicultural playmates could influence conflict among peers of the same ethnicity — findings that contradict previous studies. “We observed that Asian-Canadian children frequently removed or attempted to remove toys from each other,” explains Girouard. “When interacting with peers of the same ethnicity, Asian-Canadian pre-schoolers were more competitive.”

Och på samma sätt som att barn i en viss ålder har stereotypa könsroller och fördomar, så kan det med samma mekanism även gälla människor som ser annorlunda ut. Vilket då skulle göra att det är bäst att jobba mot dessa stereotyper och fördomar när barnen är 5 – 7 år gamla.

Nej, rasism är liksom könsdiskriminering ett komplext fenomen som det är svårt att finna enkla lösningar att ta sig runt. Men det är bra att förstå en del av mekanismerna som kan leda dit.

Uppdatering 120506
Idag skriver DN om den här studien, men man har läst pressmedelandet från University of Massachusetts Amherst på Medical Xpress.

Advertisements
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 maj 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: