RSS

Liten ändring i högläsningen gynnar barns läsutveckling

17 Apr

Både på dagis och hemma brukar vi ha högläsning för barn. Det har forskningen visat är bra för barnens läsutveckling. Nu läser jag på Newswise att forskare från Ohio State University har kommit fram till att man med en enkel förändring kan stärka den ytterligare.

Det handlar om något som på engelska kallas print references. Den vuxne ska helt enkelt göra barnet uppmärksamt på själva texten under läsningen. Man kan peka på bokstäver och ord, stora bokstäver och att man läser från vänster till höger och uppifrån och ner.

That small change involves making specific references to print in books while reading to children — such as pointing out letters and words on the pages, showing capital letters, and showing how you read from left to right and top to bottom on the page.

Preschool children whose teachers used print references during storybook reading showed more advanced reading skills one and even two years later when compared to children whose teachers did not use such references. This is the first study to show causal links between referencing print and later literacy achievement.

Orsaken till att det fungerar är att barnet även får fokusera på hur texten är skapad.

”If you’re getting kids to pay attention to letters and words, it makes sense that they will do better at word recognition and spelling,” she said.

”But the fact that they also did better at understanding the passages they read is really exciting. That suggests this intervention may help them become better readers.”

How do print references help preschoolers become better readers? Piasta said research suggests it helps children learn the code of letters and how they relate to words and to meaning.

”By showing them what a letter is and what a letter means, and what a word is and what a word means, we’re helping them to crack the code of language and understand how to read,” she said.

Man ska komma ihåg att forskarna undersökte barn i amerikanska preschool. Det är alltså barn över 3 års ålder, inte 1- och 2-åringar.

Min lilla erfarenhet av när barn börjar upptäcka bokstäver är att de har fyllt 3 och är på väg mot 3½ år. Det är också då som det kan vara aktuellt att göra barn uppmärksamma på hur själva texten fungerar.

Så ska man alltså bli mer pedagogisk, ska man alltså både läsa boken och prata om det skrivna ordet.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 april 2012 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: