RSS

Kunskap överförs genom majoritetsprincipen i en barngrupp

12 Apr

När man arbetar med barn och lärande är det intressant med nyheter kring hur barnen lär. Nu läser jag om experiment gjorda på Max Planck Institutet som visar att barn lär sig av det som majoriteten gör. Det här tycks också gälla för schimpanser, men inte för orangutanger.

Experimentet utfördes på barn 2 år gamla, schimpanser och orangutanger. Dessa fick dels se många göra en sak och dels en göra samma sak flera gånger.

“Taking the results of the two studies together, chimpanzees seemed to consider the number of demonstrators more strongly than the number of demonstrations when deciding which information to extract from their social environment. Children considered both. Orangutans considered neither”, says Daniel Haun. Interestingly, children and chimpanzees copied the majority behaviour while orangutans did not. One possible explanation: Contrary to humans and chimpanzees, orangutans live together in lose group structures. Social learning beyond the mother-child-relationship might therefore not play an equally important role. (Max Planck)

Det engelska begreppet för det är är social learning. I praktiken innebär det att vi lär av vad som verkar fungera för majoriteten i gruppen. Man kan väl säga att det här grunden för vår kumulativa kultur, att vi lär av varandra och bygger vidare på det.

While the findings might leave some parents in dismay, majority rule probably does have its advantages, evolutionarily speaking. ”The tendency to acquire the behaviors of the majority has been posited as key to the transmission of relatively safe, reliable, and productive behavioral strategies,” Haun says. (EurekAlert)

Den här studien gjordes på 2 år gamla barn och i den åldern har de ännu inte erövrat språk på ett sådant sätt de lär sig via språket. Istället är det imitationen som dominerar. Man ser vad andra gör och tar intryck. Det som är så fascinerande är att barnen då kan göra en bedöming av att det är många som utför en handling eller inte.

Sedan ska man väl vara lite skeptisk. Det här är en studie och i vetenskapliga kretsar anser man att det behövs fler studier som bekräftar de tidigare.

Om vi kan dra några direkta didaktiska och pedagogiska slutsatser om det här, vet jag inte. Men det ger onekligen ett intressant perspektiv på barns lärande.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 april 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: