RSS

Ironiska aforismer och talesätt i förskolan

09 Apr

Janne, Skäggig dagisfröken, publicerar en insändare han skrev till den lokala tidningen. Det är en ironisk beskrivning av läget inom barnomsorgen. I texten kan man hitta flera ironiska aforismer som på ett träffande sätt visar på det absurda i verksamheten.

Barn lär av varandra, så ju fler barn desto mer lärande.

Med över 20 barn i gruppen är det ingen som kan vara ensam.

Stora barngrupper stimulerar barnens immunförsvar.

Utmaningen med allt större barngrupper och färre personal håller oss alerta och vakna.

Ett som finns i ett tidigare inlägg, låter så här.

Inget tak och inga golv, bara väggar att gå in i.

Det här fick mig att försöka skapa några egna ironiska aforismer och talesätt. Några som dök upp var de här.

Med kompetenta barn behöves det inte någon barnpassning.

Den kristna guden har fått konkurrens av personalen inom barnomsorgen, där man också lärt sig att skapa ur intet.

Kräv en dator till varje elever och en skolbänk till varje 1-åring.

Den pedagogiska dokumentationen är till för att visa personalens lärande i att dokumentera.

Det finns inga problem, bara kreativa lösningar.

Kvalitetsarbete är att göra mer med mindre resurser.

Hos oss leker vi följa läroplanen och andra roliga lekar.

Hos oss har vi en optimal storlek på barngruppen, den håller skattetrycket i kommunen nere utan att föräldrarna klagar för mycket.

Hos oss är barnen så kompetenta att de byter blöjor på varandra och själva twittra om det under #blöjbyte.

Förskolan Shurcare — kid-storage.

Dyker det upp fler kommer jag att lägga till dem i listan. Kanske kan även några av mina besökare komma med bidrag som kan belysa olika delar av verksamheten. Jag lägger i så fall gärna till dem i listan.

En bra aforism som jag använt i flera år, men som jag inte vet var jag fått den ifrån, är följande.

Ingenting är omöjligt, bara man slipper göra det själv.

Som avslutning vill jag påminna alla om de ironiska bilder som publicerades i en kampanj av Kommunal i slutet av 90-talet. En av dessa bilder innehöll följande text.

— Tyvärr blir det ingen mat idag, barn. Men vi kan glädja oss åt kommunens goda budget.

 
7 kommentarer

Publicerat av på 09 april 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

7 svar till “Ironiska aforismer och talesätt i förskolan

  1. Janne

    09 april 2012 at 20:25

    Tack för berömmet!

    Själv tycker jag att det där om att leka ”följa läroplanen” var roligt. Det ska jag ta med till avdelningsmötet imorgon eftermiddag. 🙂

     
    • Maths

      09 april 2012 at 20:43

      Gör det!

       
  2. linn

    13 april 2012 at 20:06

    skulle inte du kunna skriva ett hyfsat utförligt inlägg om varför du ogillar reggio emilia-inspirerad pedagogik så mycket?? vill hemskt gärna läsa dina tankar om det! /från en som valt att arbeta på en RE-förskola.

     
    • Maths

      13 april 2012 at 20:33

      Tack för att du frågar. Det vore en utmaning! Och ett sätt att sticka ut hakan. Men jag har lekt med tanken.

      Tyvärr känns RE väldigt luddigt, en antiintellektuell luddfilosofi, så att rikta kritik mot den kan lätt bli som att fånga en ål med händerna. Man kan ju göra lite som man vill, för man är ändå bara ”inspirerad” av något, och då blir det svårt att fånga in vad det handlar om.

      Men jag ska se vad jag kan få ihop. Kanske flera inlägg. Då återkommer jag. 🙂

       
      • Janne

        13 april 2012 at 21:24

        Det luddiga är att det inte finns en tydlig definition/avgränsning på vad som är RE-inspirerad pedagogik och vad som inte är det.

        D.v.s. hur många ”RE-kriterier” måste uppfyllas för att man skall vara RE?

         
        • Maths

          13 april 2012 at 21:48

          Precis så! Och vad ska räknas som ”kriterier”? Men jag kan tänka mig att det ändå finns vissa saker som håller samman rörelsen.

          Så ska man rikta kritik på RE blir det att skärskåda enskilda delar.

          Det slår mig nu, att eftersom RE kanske är uppbyggt av löst sammanfoga delar, är det inte ens helt korrekt att beskriva den som en filosofi. För med en filosofi kan man kritisera dessa grundantanganden. Här kanske det inte ens finns några?

           
    • Maths

      13 april 2012 at 21:00

      När jag tänker efter så är det intressant att du uppfattar några av aforimserna som kritik mot RE. Visst, jag är kritisk, men aforismerna behöver inte tolkas på det sättet. Eller? Så vida det inte är vissa begrepp som är så starkt kopplade till RE att det indirekt kan tolkas som kritik ändå.

       

Kommentera

 
