RSS

Automatiskt låsa och låsa upp sin dator

07 Apr

Någon som låser sin dator när de går ifrån den? Inte så många antar jag. Behöver man gå ifrån sin dator lämnar man den som den är. Men det kan vara en säkerhetsrisk. I bästa fall kan du bli utsatt för ett skämt, i sämsta kan någon hinna göra alvarliga saker innan du är tillbaka.

På jobbet använder vi något som kallas tjänstekort. De sätts in i datorn eller tangentbordet när man loggar in. Vill man låsa datorn när man går därifrån, drar man bara ut kortet så låser sig skärmen. När man är tillbaka sätter man i kortet igen och anger sin pinkod för att låsa upp.

Nu har jag hittat ett program för att automatiskt låsa skärmen på min bärbara dator. Det heter BlueProximity och använder sig av tekniken bluetooth, blåtand, för att styr låsning och upplåsning.

Det hela bygger på att i princip alla går och bär på sin mobiltelefon. Genom att ha blåtand (bluetooth) påslaget på mobilen och låta datorn känna igen mobilen så kan man låsa datorn beroende på hur långt borta från datorn som mobilen befinner sig. När du kommer tillbaka låser den upp sig automatiskt.

Läs om BlueProximity på Linux Journal och mer i manualen på hemsidan.

Jag tänker nu beskriva hur du kommer igång med BlueProximity. Lägg märke till att du dels måste ha blåtand påslaget på din dator och mobil, samt att mobilen redan ska vara känd för din dator.

  1. Installera paketet blueproximity, vilket också ger paketet bluetooth. I Ubuntu hittar man det i Programcentralen.

  2. Under menyn Program — Tillbehör hittade jag BlueProximity. Jag kör fortfarande Ubuntu 10.10 med det gamla gränssnittet.

  3. Jag klickade på knappen Avsök efter enheter. Min mobil dök då upp.
  4. Markera enheten och klicka på knappen Använd vald enhet.

  5. Under fliken Detaljer för närhet går det att finjustera på vilket avstånd som datorn ska reagera för att låsa eller låsa upp din dator. Man kan behöva göra ändringar om det visar sig att BlueProximity inte beter sig om man vill. Själv minskade jag avståndet för låsning till 3 meter och upplåsning till 3 meter.

  6. Under fliken Låsning kan man ställa in vilket program som ska användas för att låsa och låsa upp. I mitt fall duger gnome-screensaver bra, men så är inte fallet på andra system.

  7. Nu kan du stänga rutan.

Du kommer att ha en ikon i panelen som du kan styra BlueProximity med. Där kan du pausa programmet eller helt avsluta det.

Den här ikonen har, om allt stämmer, en grön nyckel. Det innebär att BlueProximity har hittat din mobilen och har kontakt med den. Ibland blir den också gul. Om den skulle tappa kontakten blir nyckel röd. Tänk till exempel att du startar om datorn samtidigt som du stänger av blåtand på mobilen. Efter omstarten så söker BlueProximity mobilen utan att hitta den. Slår du då på blåtand på mobilen, så blir det kontakt och nyckeln blir grön.

En liten buggig sak som jag har upptäckt, är att skärmen några gånger har blivit svart trots att mobilen ligger bredvid. Men det händer när jag inte gjort något på skärmen under en tid. Trycker jag ner en tangent så återkommer skärmen.

Det jag funderar på är att funktionen blåtand drar en hel del ström både i datorn och mobilen. Man behöver alltså se till att ladda båda två. Dessutom är det mitt vanliga säkerhetstänk när det gäller trådlös kommunikation. Hur lätt är det att bryta sig in i datorn och mobilen med blåtand påslaget?

Om jag tänker att jag är på en plats där jag kan lämna min dator utan att den blir stulen, men där det kan finnas andra som kan komma åt det jag har på min dator, är BlueProximity ett bra verktyg för att låsa datorn vid en kortare frånvaro. Det är enkelt att komma igång, bara man har stöd för blåtand både på datorn och mobilen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 april 2012 i Dator, Gör så här, Säkerhet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
