RSS

Language Use Inventory — ett språktest för barn

03 Apr

Det utvecklas hela tiden nya test för att mäta olika förmågor hos barn. Allt för att tidigt kunna sätta in resurser om ett barn inte utvecklas som det är tänkt. Nu läser jag om ett nytt test som tydligen med en större säkerhet kan förutsäga framtida språkproblem. Det heter Language Use Inventory (LUI).

Vad det handlar om är en enkät som barnets föräldrar ska fylla i. Resultatet ska är sedan en bedömning av den pragmatiska sidan av språket, alltså hur det används rent praktiskt. Barnens ålder är mellan 18-47 månader.

Jag blir lite förvirrad, för när jag söker på metoden hittar jag referenser till att det skulle gälla autistiska barn.

Mer information hittar man på hemsidan för Language Use Inventory. Vill man ha materialet kostar det en slant. Och tyvärr måste man ha gått en utbildning för att få köpa det. Antagligen går den kursen i Kanada.

Det hade varit kul att få se upplägget. Men här har man valt att stänga in sina forskningsresultat för att kunna tjäna pengar på det. Omvärlden har då svårt att göra egna utvärderingar av metoden och det blir då lite svårt att ta dessa forskare riktigt på allvar.

När det gäller barns språkutveckling har jag bland annat stött på TRAS, Tidig registrering av barns språkutveckling. Här ska man bedöma hur barn ligger till inom olika delar av språk- och talutveckling.

Det går även att köpa material för TRAS, men här verkar det som om man inte behöver gå någon utbildning för att få köpa det. Jag fick på min förra arbetsplats en kort föreläsning och möjlighet att läsa boken innan vi skulle börja jobba med det. I Norge får man visst gå en lite längre utbildning, vilket verkar mer rimligt. Dessutom bygger metoden på mer välkänd vetenskaplig grund.

De två metoderna skiljer sig också i fråga om vem de riktar sig till. Där TRAS riktar sig till vuxna inom barnomsorgen, verkar LUI vara för läkare, specialister och forskare.

Men det verkar som om både LUI och TRAS inte direkt innehåller metoder för att stötta barnet. Man får mer en förståelse för de olika delarna inom språk och tal för att man på ett bättre sätt ska kunna kommunicera med talpedagoger och annat fackfolk.

Så länge som materialet bakom LUI inte blir tillgängligt för alla, så förblir TRAS den mest vetenskapligt säkrade metoden att bedöma barns språk- och talutveckling.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 april 2012 i Jobbet, Språk

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: