RSS

Trojan försöker lura bankkunder

02 Apr

Det visar sig nu att det finns många svenskar som har en ännu okänd trojan på sina datorer. Just den här trojanen verkar känna av när någon sitter vid datorn och går in på sin internetbank. Det verkar vara kunder på Nordea, Swedbank och SEB som är drabbade.

Aftonbladet, ComputerSweden och DN skriver om det här.

Symtomet är att det vid inloggning dyker upp en ruta där man uppmanas att ange kortnummer, cvv-kod, pin-kod och giltighetsdatum. Man behöver alltså vara vaken och inte ange något här.

Det jag tycker är intressant, är att jag uppger aldrig mitt kortnummer när jag loggar in på min internetbank. Inte heller har den någon pinkod. Inloggningsrutinen handlar om tillfälliga koder skapade i en dosa. Om någon skulle försöka ta sig in på min bank, skulle den behöva mitt kort, min pinkod och ett program som simulerar den dosa som banken har gett mig. Vad jag vet så har de moderna bankrånarna ännu inte lyckats prestera något sådant.

En annan intressant detalj är, att den minsta gemensamma nämnaren är att det drabbar användare av operativsystemet Windows. Inte så oväntat kanske eftersom Windows är det dominerande operativsystemet på marknaden och dessutom lätt tar till sig skadlig kod.

Att i dagsläget uppdatera Windows och antivirusprogram verkar ännu inte fungera, eftersom ingen vet vilken trojan det är fråga om. Och uppenbarligen har den inte upptäckts av de antivirusprogram som finns eftersom den aktiveras när användaren kommer till internetbanken. Kanske är det dags att installera om datorn för att få bort trojanen.

Rådet jag skulle ge är att inte använda Windows för dina bankärenden. Ha istället en dator som kör någon variant av Linuxsystem, t ex Ubuntu. Låt din Windowsmaskin finnas där för alla häftiga spelens skull, inte för seriöst användande på internet. Linux är fortfarande det säkraste alternativet för ett liv på internet.

Däremot ska man idag vara försiktig med program som Java, Adobe Reader och Flash oberoende av vilket operativsystem man använder. Dessa är idag en av de stora kanalerna in i din dator. Sårbarheter och felkonstruktioner i programmen gör att man ovetande kan få ohyra på sin dator. Men stärker man webbläsaren Firefox med några tillägg och använder den läsare av PDF-filer som följer med Linuxsystemet, så borde man vara ganska säker idag.

Men sitter någon där med sin Windowsdator, ska logga in på banken och det dyker upp någon konstig ruta, klicka bort den. Ange ingenting!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 april 2012 i Dator, Internet, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

 
