RSS

När går hårddisken sönder?

02 Apr

Hårddiskar går sönder. För eller senare. Hur många förstår när de första tecknen på att den håller på att krascha? Jag läser en artikel om att undersöka hårddisken och hitta eventuella fel, som visar att det finns en rimlig chans att få ett meddelande om att något håller på att hända.

Nu handlar artikeln jag länkar till ovan om Windodwsdatorer. För det operativsystemet finns det många program för att hålla koll hårddiskens status. Det finns en lista på engelska Wikipedia. Programmet som beskrivs i artikeln heter Hddscan.

Men jag är inte intresserad av Windows, utan vill veta om det finns några program för Linux som jag kan installera på min Ubuntu. Och det finns det faktiskt. Som ganska ofta inom Linuxvärlden så bygger det hela på ett terminalkommando som man sedan har lagt ett grafiskt skal på.

Terminalkommandot hittar man i smartmontools och det heter smartctl. För en vanlig skrivbordsdator använder man istället det grafiska programmet GSmartControl, som då alltså har smartmontools som grund. GSmartControl hittar man i Programcentralen för Ubuntu.

Något som förvånade mig under installationen var att jag fick frågan om att ställa in en mailserver. När jag läser dokumentation ser jag att det rekommenderas att man installerar mailx eller mailutils, vilka är två små mailsystem. Men det här behövs bara om man vill ha rapporter skickade till sig per mail. Eftersom jag tänker använda ett grafiskt program, kan jag spara loggar på annat sätt.

Fönstret för GSmartControl

Var man hittar programmet är beroende på vilken variant av Linuxsystem man använder. På min gamla Ubuntu 10.10 dök den upp under menyn Program — Systemverktyg.

När programmet startas görs en enkelt första test av hårddisken. Man får då en liten vink om i fall hårddisken är på väg att krascha eller inte. Det finns sedan tre olika lite mer ingående test man kan köra. Ett av dem skulle på min dator ta 92 minuter.

Fönstret som visar detaljer efter en skanning med GSmartControl

På bilden ovan kan man se den ruta där man får en sammanfattning av resultatet. Det är sista raden ska innehålla ordet ‘PASSED’ för att allt ska vara OK. Men det ger inte hela bilden. Det finns också en möjlighet att se loggfilen. En del av den kan man se på bilden nedan.

En del av loggen för GSmartControl

Sedan gäller det att kunna tolka resultatet. Efter vad jag har läst på nätet så är det inte helt självklart. Tillverkarna av hårddiskar följer rekommendationerna på lite olika sätt. Kanske är det så att man behöver spara loggar och jämföra dessa för att kunna se om något börjar hända. Men så fort de grundläggande testen signalerar att något är fel och disken är 3-4 år gammal, ska man nog reagera.

Linux Journal hittar man dels en beskrivning av hur man använder smartctl dels lite om hur man kan tolka resultatet. En annan instruktion för hur man använder smartmontools hittar man på HowtoForge.com. Den är från 2008 men borde fungera. Andra tutorials hittar man på smartmontoools wiki.

Själva tekniken bakom alla de verktyg som finns, kallas för SMART. På engelska Wikipedia beskrivs det på följande sätt.

S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology; often written as SMART) is a monitoring system for computer hard disk drives to detect and report on various indicators of reliability, in the hope of anticipating failures.

When a failure is anticipated by S.M.A.R.T., the user may choose to replace the drive to avoid unexpected outage and data loss. The manufacturer may be able to use the S.M.A.R.T. data to discover where faults lie and prevent them from recurring in future drive designs.

Med GSmartControl kan jag nu hålla en liten koll på hårddisken i min bärbara dator. Kanske kan jag få en vink om när det är dags att göra en backup och byta ut den gamla hårddisken. Den är snart 4 år gammal, så teoretiskt kan det vara på gång. Men ännu spinner den på bra utan missljud.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 april 2012 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
