RSS

Intressant om sjukfrånvaro

01 Apr

För en vecka sedan och precis hemkommen från en vecka på sjukhus, möts jag av en artikel i min lokala tidning som handlar om sjukfrånvaron i kommunen. Ett intressant sammanträffande. Jag hade ännu en gång bidragit till att min stadsdel har en högre sjukfrånvaro bland sina anställda än de mål som staden har. Borde jag skämmas?

Det finns alltså ett riktvärde i procent som talar om vilken nivå staden förväntar sig att sjukfrånvaron ska ligga på. Hur har man kommit fram till det? Och tror man verkligen att det faktiska resultatet går att styra med sådan noggrannhet?

Men det är klart att man vill ha lite koll. Sjukfrånvaron ses som en ekonomisk fråga, inte en personlig, och det gäller att vända på varje krona. Och det är korttidsfrånvaron man ska rikta in sig på, den frånvaro som arbetsgivaren betalar. Den som Försäkringskassan betalar är inte så intressant i sammanhanget.

Talespersonen från stadsdelen säger i artikeln att frånvaron kan bero på många olika saker, att man inte trivs på jobbet eller har privata problem som man behöver hjälp att lösa. Vad är det för syn på människor vi möter här? Hur ska vi som jobbar i stadsdelen ta emot den passningen?

Jag hade en gång en chef som när vi pratade om mina sjukdomar, kontrade med att hon själv hade en hög arbetsmoral.

Men så har ju stadsdelen fortfarande flera ”mjuka” verksamheter, som man inte lyckats privatisera.

— Det är högre sjukfrånvaro på den typen av arbetsplatser eftersom du inte får vara på jobbet om du är sjuk, jämfört med fackförvaltningarna och administrationen i staden. Där kan man faktiskt gå till jobbet även om man är lite krasslig.

Om ändå talespersonen visst hur mycket sjuknärvaro vi har inom de ”mjuka” verksamheterna! Men det är det svårt att få någon statistik på och den syns inte i det ekonomiska resultatet. Därför har en arbetsgivare inget så kallat incitament att göra något åt den. Det är ett personligt ansvar vi får ta.

Att vi inte skulle få vara på jobbet om vi är sjuka, är bara rent nys. För var drar du egentligen gränsen för sjukdom och smittsamhet? Vid influensatider är det svårt att säga och barnens näsor rinner allt som oftast. Så vi personal är själva en del i spridningen av förkylningsvirus.

Dessutom ställer man inte gärna sina arbetskamrater i en dålig sits genom att vara hemma. Och hur mycket ska någon inom administrationen pressa sig för att vara närvarande, trots sjukdom?

Sjuktalen minskar varje år, men de minskar för långsamt, säger talespersonen från stadsdelen. Det visar sig att man har hyrt in en konsult på heltid för att ta tag i problemet. Jag undrar om det är en friskvårdscoach? Eller stressforskare?

För ungefär ett och ett halvt år sedan fick vi veta, att ett av de verktyg man tänker använda för att få oss mindre sjuka är förstadagsintyg. Det är ett intressant styrmedel. Jag vet inte hur pass effektivt det är mot sjukdom.

I årets medarbetarenkät visar det sig, intressant nog, att stadsdelen som arbetsgivare inte får så höga betyg av sina anställda. Missnöjet riktar sig framförallt mot arbetsbelastningen. Sjuktalet är högre medan förtroendet för stadsdelen är lägre än snittet i staden. Det tycker jag är intressant, men det är inte nödvändigt att det finns något samband mellan dem.

Sjukdom inom vård och omsorg är komplicerat. Istället för att känna skuld när man blir förkyld, är det bäst att vara noggrann med sin handhygien och hoppas att man inte får någon allvarligare sjukdom. Nu kommer jag i alla fall inte ha problem med något blindtarmsbihang. Men förkylningar lär det bli hur jag än försöker skydda mig.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 01 april 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
