RSS

Obligatorisk förskola, nej tack!

28 Mar

Skolborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm, skrev här om dagen en debattartikel i Aftonbladet, ”Gör förskolan obligatorisk”. Artikeln spretar lite hit och dit, men i stort sett så handlar den om att vi i Sverige skulle behöva ha en obligatorisk skolgång från 5-6 års ålder. Är det här en testballong?

Svenska barn behöver tillbringa mer tid i skolan. I Sverige inträffar skolplikten inte förrän vid sju års ålder, i andra länder vid 5-6-årsåldern.

Visserligen går de allra flesta barn i förskoleklass, men just det faktum att den inte är obligatorisk gör det svårt att utnyttja det första viktiga året i skolan till sin fulla potential. Inga mätbara mål finns för verksamheten.

Vad artikeln egentligen handlar om är skolan. De sjunkande resultaten i skolan. Inte barnomsorgen. Och visst är det alarmerande, men hur ska man komma tillrätta med problemet? Edholm följer samma tankefigur man använt de senaste 10 åren: låt barnen börja med allt möjligt som har med skolan att göra ännu tidigare.

Att vi inom barnomsorgen ska fokusera allt mer på matematik, naturkunskap och teknik är ett utslag av just det tänket. Liksom att man nu totalt marginaliserar barnens behov av omsorg.

Och hos Edholm dyker också argumentet upp att den så kallade förskolan nu är en egen skolform.

Det pedagogiska arbetet i förskolan har utvecklats under en lång rad år och förskolan är i dag en egen skolform.

Jag har väntat på att det skulle dyka upp. Efter att ha gjort en ”förenkling” av skollagen, vilket gjort barnomsorgen till skolform, så kan man nu använda det som ett sätt att driva tesen om mer skola i barnomsorgen. Fullt begripligt, men fult!

Hon flörtar också med krafter inom barnomsorgen som vill ha en ökad status för verksamheten genom att närma sig skolan. Med hennes förslag skulle vårt uppdrag bli uteslutande skolförberedande. Det här marginaliserar omsorgen ytterligare.

De allra flesta barn går idag i förskolan, men ett obligatorium av det sista året skulle ytterligare understryka förskolans skolförberedande roll.

Så sent som i början av 90-talet hade vi en skola i världsklass. På den tiden var svenska elever bättre i läsförståelse än engelska elever, trots att de engelska hade ett till två års försprång! Och hur såg barnomsorgen ut runt 1990? Då var det inget problem, så varför skulle det vara ett problem nu? Är barnen dummare nu och behöver tränas tidigare?

Och ser man det som att barnen behöver börja skolan tidigare, varför inte fånga upp förslaget på skolplikt från 3 år? Det vore mer radikalt. Och är det nu så att det är den vägen som vi ska gå, varför inte ta steget fullt ut?

Eller är det kanske så, att man nu har så stora barngrupper inom det som ska vara förskola, att barnen inte utvecklas som de ska? Att man nu har urholkat skolans resurser, mot de som fanns före nedskärningarna, att skolan inte kan klara sitt uppdrag? Att samhället idag är så hårt, segregerat och otryggt att barn och elever nu är lite för stressade?

Det troliga är att sänkt ålder för skolplikten bara skulle göra saker ännu värre, eftersom den inte är förankrad i någon vetenskaplig bild av barnet och dess utveckling, utan är en politisk konstruktion. Istället skulle det bli mer av samma som vi fått under de senaste 15 åren.

Istället borde man sats mer resurser på skolan: mindre klasser och mindre med administration. Lärarna behöver få tid och möjlighet att göra det som det är tänkt att de ska göra. Stötta eleverna! Skälp inte över problemen på barnomsorgen.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 mars 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Obligatorisk förskola, nej tack!

  1. Davve

    23 maj 2013 at 16:14

    Nu satte du allt huvudet på spiken! Enda saken jag har en synpunkt på är det här med storlek på skolklasser. I den skola jag gått i så var vi 30 elever, men då vår lärarinna var en varm och driven människa (som vi dessutom hade i 8 år) så fungerade det ofta bättre än om man blev undervisad i halvklass…

     
    • Maths

      23 maj 2013 at 19:12

      Då hade du nog tur, en tur de flesta inte har. Det finns ett samband mellan mindre klasser och bättre skolresultat. Jag har för mig att jag skrivit om det här på bloggen.

       

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: