RSS

Pedagogik och dramaturgi

15 Mar

Tråkiga saker är inte roliga. Inte ens tråkiga pedagoger är roliga. Eller när de har tänkt sig att det ska läras ut något och man håller på att somna. Det här kunde vara ett problem när jag gick i skolan, även om jag ofta kunde hitta något intressant i det som läraren tog upp.

Men samma princip gäller även barn inom barnomsorgen. Jag kan bara se till mina 1- och 2-åringar. Om min samling inte håller måttet, då lyfter barnen helt sonika på rumpan eller börjar pilla på kompisen bredvid. Det jag gör är då inte längre intressant.

Därför har jag ibland funderat över det där med dramaturgi. Man kan ha en sådan även på en samling med småbarn.

Ser man still lite äldre barn, gärna 5 år eller äldre, så finns det naturligtvis helt andra möjligheter när det gäller att skapa en spänning. Vi har då språket på ett annat sätt och barnen kommer aktivt ihåg vad som skedde dagen innan.

Jag hittar hos Mats en länka till barnochunga.org. Det är en film som ni även kan se här nedan. Berättaren är Mikael Björk, som är dramapedagog i Malmö.

Kanske kan vi, beroende på barnens ålder, ta till oss det här även inom barnomsorgen. Det kan handla om samlingar eller projekt. Men att man vid planeringen bygger in någon form av spänning. Något som driver det hela framåt.

Lite i samma anda är Fredrik Holmberg föreläsning på Multimediabyrån: ”Berättandets grammatik”. Jag kan varm rekommendera den filmen också eftersom ni nu ändå är på gång.

Även om Holmbergs modell bygger på den klassiska dramaturgiska modellen, kan den vara värd att kunna.

Nej, varför var tråkig när man kan göra något spännande. Det blir roligare för oss vuxna men också för barnen.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 15 mars 2012 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , , ,

2 svar till “Pedagogik och dramaturgi

  1. Mikael Björk

    15 mars 2012 at 19:51

    Jag må prata om ”skola” och ”undervisning” – som av tradition är begrepp som hör grundskolan till – men syftar i högsta grad också på förskolan och alla de aktiviteter vi gör med de yngre barnen.

    Så det är klart att man kan använda dramaturgiska mönster även i förskolan!🙂

     
    • Maths

      15 mars 2012 at 20:50

      Du får ursäkta mig, Mikael, men jag har lite svårt att som pedagog för 1- och 2-åringar acceptera den nya utbildningslingon. När jag läser begrepp som undervisningslek får jag frossbrytningar. Och de bilder jag fick i huvudet av dina exempel handlade mer om att över tid just lägga upp lektioner i den riktiga skolan. Det är ingen kritik mot ditt framförande. Videon var mycket bra!

      Sedan tänker jag vidare. För jag kan inte räkna med att genomföra ett projekt bland mina barn där vi avslutar varje tillfälle med en cliff hanger. Det skulle jag kunna göra om jag hade en grupp med 5-åringar. Mina barn har ett kortare tidsspann så jag behöver tänka dramaturgiskt under aktiviteten, så dom inte lyfter och går sin väg.

      Jag kan också ha ett riktigt häftigt upplägg för min samling. Men kommer en spindel gående över golvet, då är inte jag intressant längre.😉

      Ytterligare en aspekt är att man också kan klara sig långt med humor och att barnen uppfattar en som skojig och intressant. Jag har ganska medvetet gått inför att barnen ska uppfatta mig som Bus-Maths. Sånt underlättar också mina syften.

       

Kommentera

 
