RSS

Svårigheter är en viktig del av lärandet

12 Mar

Om man är lär sig är man duktig, annars är man misslyckad. Eller? Nej, så är det naturligtvis inte. Att lära sig saker kan vara nog så svårt, vare sig det handlar om praktiska saker som att cykla eller mer teoretiska som att förstå matematik. Och vägen till kunnande handlar om att kunna misslyckas men att genom övning komma vidare.

Tänk om alla barn fick möjlighet att förstå att inlärning kan vara väldigt arbetssamt och ta tid! Tänk om vuxna kunde berätta om det svåra med att lära sig, men att vi med övning kan lära oss saker. Då kanske vi skulle ha färre tappade sugar bland barn. Färre barn som ser sig själva som värdelösa, eftersom misslyckandet då inte skulle bli så personligt och så knäckande.

Jag läser en artikel, ”Reducing Academic Pressure May Help Children Succeed”, som refererar till en studie där man har undersökt saken.

“We focused on a widespread cultural belief that equates academic success with a high level of competence and failure with intellectual inferiority,” said Frederique Autin, PhD, a postdoctoral researcher at the University of Poitiers in Poitiers, France. “By being obsessed with success, students are afraid to fail, so they are reluctant to take difficult steps to master new material. Acknowledging that difficulty is a crucial part of learning could stop a vicious circle in which difficulty creates feelings of incompetence that in turn disrupts learning.”

The study noted that the students’ improvement on the tests most likely was temporary, but the results showed that working memory capacity may be improved simply by boosting students’ confidence and reducing their fear of failure. “Our research suggests that students will benefit from education that gives them room to struggle with difficulty,” Autin said. “Teachers and parents should emphasize children’s progress rather than focusing solely on grades and test scores. Learning takes time and each step in the process should be rewarded, especially at early stages when students most likely will experience failure.”

Att lära sig saker kan ta tid. Det kan också innebär, inte blod, men väl svett och tårar innan kunskapen eller färdigheten sitter där. Och förstår man det och får stöd att komma vidare, då blir det lättare att fortsätta att öva och försöka förstå, även när det känns riktigt jobbigt.

Jag tänker på att det krävs 10.000 timmars övning för att bli riktigt duktig på något, t ex schack. Det är inte nödvändigtvis så att det är talangen som blir duktigast, utan den som har övat sina timmar.

Jag tänker också på småbarn som kan försöka igen och igen bara för att de håller på att lära sig något. De snubblar och snubblar, men reser sig alltid och kommer vidare. Och när de väl har lärt sig så kan de hålla på med det de just lärt sig bara för att det är så kul att kunna.

Men när barnet blir äldre, kan de ha skaffat sig en negativ självbild. De kan ha stött på vuxna i sin omgivning som själva har en förenklad syn på inlärning. Genom att tala om för barnen att det är normalt och helt OK att misslyckas när man håller på att lära sig saker, kan man få dem att slappna av och faktiskt lära sig.

Kanske har vi här ett nytt pedagogiskt område? Förtroendeskapande pedagogik.

Budskapet till barnen borde vara: det kan ta lite tid att lära sig något, men det är samtidigt så kul att kunna saker att det är värt att pröva och öva lite.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 mars 2012 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: