RSS

Några veckor framåt är jag upptagen med annat

08 Mar

I slutet av förra året skrev jag om den lite konstiga idén att ha en att-inte-göra lista. Och för ett tag sedan skrev Christermagister om att rensa bort arbetsuppgifter. Han nämner där att polisen har gjort en konkret lita på arbetsuppgifter de vill slippa.

Nu har det inom den senaste veckan dykt upp två saker som gör att jag kommer att vara upptagen med annat än barnen under några veckor.

Det första är att vi måste mecka med schemat. Vi har en del intrikata problem att lösa, min kollega och jag. Arbetet kan ta åtskilliga förmiddagar i anspråk. Och den tiden kommer vi att ta eftersom det är viktigt att schema och tider fungerar för att arbetet på avdelningarna ska fungera.

Den andra handlar om att det plötsligt börjar brinna i baken när det gäller de tjänstekort som ska användas i Stockholms stad. Nya och striktare regler gör att jag nu måste gå en kurs i det här. Jag ombeds ta med legitimation.

Efter kursen ska jag sedan omregistrera alla tjänstekort i hela enheten. Det kommer att ta minst fyra dagar. Ta sedan och lägg till den tid det tar att fixa kort till de som inte har. Och det under en period då vi ska starta upp projekt med barnen.

Det här gör, tyvärr, att mina tankar kommer att gå till stugans och enhetens infrastruktur, när jag egentligen borde ägna mig åt barnen. Istället för att fördjupa mig i barnen, måste jag lyfta blicken till mer övergripande frågor.

Så till min att-inte-göra-lista vill jag börja med att lägga schema och att administrera tjänstekort. Frågan är vem som ska göra det om inte jag gör det?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 08 mars 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Några veckor framåt är jag upptagen med annat

  1. linn

    13 april 2012 at 19:05

    släpp det, testa och se vad som händer!
    vi måste blir duktigare på att inte göra!
    det är ju vansinnigt att det ska ingå i dina arbetsuppgifter..
    att-inte-göra-lista ska jag f ö också skaffa mig🙂

     
    • Maths

      13 april 2012 at 19:42

      Det är så att i mitt anställningsavtal står det att jag även ska utföra övriga arbetsuppgifter. Jag skulle alltså kunna bli ålagd att göra nästan vad som helst. Men visst, det är väl delvis också en förhandlingsfråga.

      Schemat har vi förövrigt redan fixat. Få se hur länge vi kan ha det kvar.

      Tjänstekorten ligger och väntar på mig. Jag fick nämligen en sprucken blindtarm och har varit sjukskriven i flera veckor. Men jag måste nog ta tag i det i alla fall. Datorerna och tjänstekorten är en del i den grundläggande ”infrastrukturen” på jobbet. Precis som schemat. Utan datorerna blir det svårt att göra en del arbetsuppgifter. Blir vi alla utlåsta måste jag ändå akut göra något åt det.

      Men faktum kvarstår: det var inte det här som gjorda att jag ville jobba inom barnomsorgen och som gör att arbetet fortfarande känns kul.

       

Kommentera

 
