RSS

Mindre klasser ger mer kunskap och högre lön

07 Mar

I en ny studie från Sverige, Smaller school classes leads to better student outcomes and higher wages, visar man att det är ett positivt samband mellan bra studieresultat och högre lön med om man gick i en liten klass eller inte.

The report shows that students from small classes in grade 4 to 6 consistently have better results than students from large classes. Those in small classes had better cognitive and non-cognitive skills, had better scores on standardized national tests in grades 6 and 9, perceived themselves as having more self-confidence and greater endurance.

Det här är ett gott argument för att minska storleken på klasser runt om i Sverige.

“These higher wages in adulthood indicate that students from small classes are more productive,” says Björn Öckert, an economist and one of the three researchers behind the report. “The effects on earning power are sufficiently large for the surplus to outweigh the direct costs of having smaller classes. This means that society recoups the costs of small classes. School resources play a role not only for student achievement, which previous research has shown, but also for how things turn out later in life.”

Prior to 1991 in Sweden there were rules for the maximum number of students in a class. In grades 4 to 6 the number of students in a class could not exceed 30. If there were 31 students in a school grade, they had to be divided into two classes. The rules entailed substantial differences in class sizes for schools with nearly identical number of students, which is what the researchers used to measure the impact of class size.

Man kan ju undra vad politiker och fackföreningar anser om det här? Kan det vara något att ta fasta på? Eller är det fortfarande lärarna som är problemet?

Min tanke är att det troligen även är effektivt, både individuellt och på ett samhällsplan, att även ha mindre barngrupper inom barnomsorgen. Precis om i skolan försvann alla normer och riktlinjer i det allmänna förfallet i början av 90-talet. Och de få normer som finns hittar man på sätt att komma runt för att klara ekonomin.

Får du inte den omsorg du behöver när du är liten, kan det vara svårt att ta igen det när man blir äldre. Om man växer upp i en alldeles för stor småbarnsgrupp får man en start i livet som inte gynnar lärande och självförtroende.

Studien ger inga ledtrådar i sig till varför mindre grupper skulle vara bättre, annat än att det faktiskt gör det. Men jag gissar att det har med hur många relationer man måste hantera, både som barn och vuxen, samt att man med färre ”konkurrenter” om den vuxnes uppmärksamhet har en större möjligheten att få hjälp.

Naturligtvis spelar det en stor roll bara det faktum att man blir sedd och bekräftad. Vilket man hinner med om man har färre barn att hinna uppmärksamma. Det mänskliga tempot blir mer humant.

Och på tal om tempo, så gör stressade vuxna inom barnomsorgen och skolan inte att barnen känner sig tryggare och lär sig mer.

Så tänk om kommunalpolitikerna kunde pröva om det inte blir bättre resultat i internationella test om de skjuter till resurser för att minska antalet barn i barngrupper och skolklasser.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 mars 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: