RSS

Kumulativ kultur — att lära av varandra

02 Mar

Jag tycker att det är så skönt att hitta bevis för att människan inte är i ett ständigt krig mot andra. Att kunna se hur otroligt sociala, snälla och samarbetsinställda vi faktiskt är. Men också läraktiga.

Och inte nog med det: till skillnad mot andra djur, kan vi lära av varandra. Ett begrepp som kan användas för just det är kumulativ kultur, det vill säga att vi lära av varandra på ett sådant sätt att det blir en samlad, kumulativ effekt. Till den gamla kunskapen lägger samhället hela tiden ny.

Det här är något vi också ser hos barn. De lär av oss vuxna och tar sedan det hela ett steg längre. Man brukar säga att någon står på föregångarnas axlar.

Så inte nog med att vi har en lite högre intelligens än andra primater, vi gillar också att samarbeta och lära av varandra.

The difference? The children demonstrated behaviors associated with cumulative culture, including teaching each other verbally, imitating others and sharing rewards. The more of these behaviors they demonstrated, the more successful the children were at solving the task.

”The differences between the humans and the other two species were actually more stark than we had imagined going into this exercise,” Laland said.

”Think of satellites or particle accelerators or modern medicine: These aren’t things only one individual has devised. They reflect the inventions of thousands of individuals over long periods of time,” Laland said in the podcast. ”If you contrast animal cultures or animal social learning, they are clearly capable of learning from each other. … But seemingly they don’t exhibit this cumulative quality; there is no sort of improvement or refinement over time.”

Frågan är då: vad får det för konsekvenser för hur vi ser på barnen inom barnomsorgen? Och: får det några konsekvenser för omsorgen och pedagogiken, samt för vår syn på barnen?

Som jag skrivit tidigare, så inte bara lär vi av varandra, utan vi undervisar också aktivt. Idag är trenden den motsatta: vi vuxna ska överlämna inlärningen till barnen själva. Hur förenligt är det med vår natur?

Advertisements
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 mars 2012 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: