RSS

Metro, vågspelet med gränssnitt i Windows

18 Feb

Jag har tidigare skrivit om hur Ubuntu nu håller på att omformas med det nya gränssnittet Unity och det som kallas HUD. Det har blivit en hel del debatt kring det. Jag brukar inte bry mig så mycket om Windows nu för tiden, men förstår att en förändring är på väg även där. Här talar vi Metro.

Även på Windows så knuffar man nu ut det gamla gränssnittet, som i princip funnits med sedan Windows 95, till förmån för ett nytt. Metro började sitt liv som ett gränssnitt för mobiltelefoner. Det gick inte så bra där. Men Metro dog inte utan ska nu ut på alla plattformar.

Och nu är det tänkt att den ska bli det nya gränssnittet i kommande Windodws 8. Men liksom i Ubuntu så ska man kunna falla tillbaka på det klassiska gränssnittet.

Mosaik med kakelplattor

Borta är ikonerna, startknappen och bakgrundsbilden. Den nya startskärmen är helt platt och består av kakelplattor i en slags mosaik. För att se hela mosaiken får man skrolla åt höger, vilket var helt tabu för bara några år sedan. I plattorna kan det även dyka upp info från den app den representerar.

Bild på det tänkta gränssnittet i Windows 8

Så här tänker sig utvecklarna startskärmen till Windows 8

Jag tänker inte fördjupa mig i detaljer. En beskrivning av Metro kan man få av Mike Kruzeniski. En annan beskrivning hittar man på PC World. Jag rekommenderar den intresserade att läsa dessa som en introduktion.

Jag gillade den platta stilen i Windows 95. Att få mer djup i skrivbordet har inte hjälpt mig eller gett mig en bättre upplevelse av skrivbordet. Därför kan jag uppskatta den sidan av Metro. Men jag måste erkänna att jag gillar en del av ögongodiset i Compiz.

Men jag undrar lite om det här verkligen är att på bästa sätt utnyttja de grafiska möjligheter som finns idag. Dagens grafikkort borde ge fler möjligheter, kan jag tycka. Och då känns väl Unity lite bättre på den grenen, kan jag tycka.

Metro överallt

Förutom att det sker en förändring i synen på hur ett gränssnitt ska se ut och fungera, så verkar det som om alla försöker anpassa sig till den nya tekniken med pekskärmar. Tekniken ska fungera på allt från traditionella datorer, över pekplattor till smarta mobiler. Det har alla dessa förändringar gemensamt.

Windows 8 är tänkt att släppas i slutet av 2012, om MS får allt att fungera. Tanken är väl att alla program ska anpassas till Metro. Man hade väl tänkt sig att även ge Office-paketet den nya designen, men det verkar som om man inte hinner med det. Hur många program som faktiskt hinner med att byta är fortfarande en öppen fråga.

Ett program där man jobbar med att ge stöd för Metro, är webbläsaren Firefox. Om det här kan man läsa på MozillaWiki: Windows8. Även på CNet skriver man om Firefox for Metro to debut in 2012. Vi får se om de hinner.

Hur det kan se ut med ett Metrogränssnitt på en applikation hittar man på Metro User Interface Controls.

Metro är tänkt för tryckskärmar. Och det klarar den säkert bra. Men är det OK på en vanlig PC? Det kan säkert vara funktionellt i vissa lägen, men i alla fall jag använder mest tangentbordet för att skriva saker. Vill man skriva på en pekskärm lär det inte gå att få samma flyt i skrivandet som med tangentbordet.

Ett sätt att verka modern

Nu när jag vet hur Metro ser ut, så känner jag igen det även på YouTube. Efter att den video du sett är slut, får du förslag på flera filmer. Dessa presenteras med en Metro-design.

Bild på Metro på YouTube

Efter att videon spelats kan man se det här Metro-inspirerade gränssnittet för att välja en annan film.

Jag hittar det även på en del av framsidan till min lokala förortstidning!

Precis som med Unity kan man fråga sig om det här är ett steg framåt, ett steg mot en enklare hantering av datorn? Är det några vinster med det här? Eller är det bara ett sätt att vara cool idag?

Visst kommer det att behövas en hel del nyinlärning för att hitta det man brukar använda. En del säger att både Metro och Unity gör livet vid datorn enklare. Men det återstår väl att se.

Det troliga är väl att även Metro kommer att väcka starka känslor. För det nya skiljer sig så radikalt från det gamla att vi börjar undra vad som var fel med det gamla. Kanske kommer det här bytet att göra Windows 8 mindre attraktivt att byta till och då bli en flopp i stil med Vista.

Den häftigaste kritiken jag stött på när jag jobbade med det här inlägget, var artikeln Five Reasons why Windows 8 will be dead on arrival. Den är inte nådig. Och Metro är ett av argumenten.

Snygg är en egenskap

Genom att alla operativsystem idag erbjuder de funktioner som en användare kan tänkas vilja ha och att det inte finns några hinder att ha flera operativsystem på samma dator, så är det knappast med funktioner man konkurrera idag.

Istället är det väl som Mark Shuttleworth, grundaren av Ubuntu uttryckte det: Pretty is a feature. Ett snyggt utseende spelar roll! Men då får man inte schabbla bort funktionaliteten och göra det svårare att använda. Det skulle vara att göra självmål i konkurrensen.

Och måste användare av Windows ändå lära om, varför då inte byta operativsystem? Om man nu inte sitter med Windows på jobbet, som jag gör. När vi får nya datorer nästa år, kanske det är Windows 8 som vi då får lära oss. Och då får vi väl se vad jag tycker om att använda Metro.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 februari 2012 i Dator, Fönsterhanterare

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
