RSS

Introduktionsår ger mer arbete men inte mer resurser

26 Jan

Hur det ska gå att få ihop det med lärarlegitimation, introduktionsår och mycket annat smått och gott som kommer med den nya skollagen från förra året, det verkar oklart. Det blir ständigt nya problem. Nu är det introduktionsåret.

Jag orkar inte skriva så mycket om det, men fundera på det här citatet från Chef & Ledarskap.

– Det var på en skolutvecklingskonferens som jag förstod hur mycket jobb det var med introduktionen, det visste jag inte innan jag anställde henne. Det kommer självklart att ta otroligt mycket tid från min sida – tid som jag i dag inte har. Så det känns väldigt övermäktigt.

Hon ångrar inte rekryteringen, säger att det är en duktig tjej och som hon har stark tilltro till.

– Men hade jag varit lite osäker, och vetat vad jag vet i dag, då hade jag kanske tvekat och valt någon som inte var nyexad.

Samtidigt skyggar hon för tanken, menar att det vore tråkigt om man börjar tänka att jag hinner inte anställa en nyexaminerad.

Är det ingen med verklighetsförankring som har bidragit till den nya skollagen? Hur ska det gå för de få som nu vågar sig på en utbildning? Jag menar, det kommer att behövas folk!

Nej, gör om och gör rätt!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 januari 2012 i Jobbet, legitimationen

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
