RSS

Jag vill inte vara lärare längre

08 Jan

Nej, än tänker jag inte ge upp. Inte än. Det är signaturen ”thalli1” som på Daily Kos talar om att hon nu ger upp sitt läraryrke: I Don’t Want to be a Teacher Any More. Det här är en lärare i USA som beskriver sin situation och den känns på många sätt aktuell även här i Sverige sedan början av 90-talet. Även jag som förskollärare kan känna igen mig. Och budskapet har inte mindre aktualitet inför årets avtalsrörelse som jag skrev om här om dagen.

Jag vet att jag flera gånger har fått söka efter den här länken till Daily Kos under det gångna året för att illustrera vad jag menar. Det är också en anledning till att jag lägger upp den nu. Och som vanligt fick jag gå tillbaka till Janne-Flumpedagog för att hitta den. Nu har jag en egen länk.

Läs sedan och fundera på vad Lärarförbundets ordförande har att säga om saken på DN Debatt och Lärarförbundets hemsida.

Vad utbildningsministern och landets kommuner säger, lär väl inte vara så svårt att gissa.

Uppdatering 120305
Här är det en annan lärare vid namn William Johnson från USA som beskriver samma press och samma tidsanda i en artikel i The New York Times: Confessions of a ‘Bad’ Teacher.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 08 januari 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

 
