RSS

Att-inte-göra-lista

29 Dec

Jag har alltid små lappar i fickan och en penna. Det tycker min arbetskamrater är lite roligt. Men dessa små lappar hjälper mig att hålla reda på vad jag ska göra och att hålla kvar vissa tankar som dyker upp. Jag har läst på om Getting Things Done (GTD). Men nu måste jag skaffa mig en ny liten lapp.

I en intervju för Internetworld talar Ola Ahlvarsson om att han har en not-to-do-list. Det låter helt befängt! Men roligt.

– Utmaningen är att ha en not-to-do-list, en lista på vad man inte ska göra, vilka möten man inte ska gå på och vilka kunder man inte ska arbeta med. Är man duktig på att följa sin not-to-do-list blir fler saker gjorda på ens to-do-list.

Han beskriver också sitt yrke som att jobba med möjligheter snarare än problem och att han kan välja vilka han vill jobba med. Lycklig kille! Tre jobba har han också.

Jag antar att hans poäng är att man ska hålla sig till det väsentliga, sånt som gynnar den arbetsuppgift du har eller syftet med din verksamhet. Rensar man bort allt onödigt, har man lättare att hinna med det där som man behöver och ska.

Själv har jag en liten, men betydelsefull, skrivning i mitt anställningsavtal som talar om att jag även ska utföra övriga arbetsuppgifter. Vad kan jag då skriva upp på min att-inte-göra-lista? Som förskollärare har jag både ansvar för verksamheten på avdelningen och ska utföra det där övriga. Kan jag hävda att det finns en kärnverksamhet och att jag bör ägna mig åt den i första hand?

Så tanken är nog bra, men jag får nog hålla mig till att-göra-listan. Och kanske skulle jag också ha en det-här-hann-jag-inte-med-lista. Men det känns lite deprimerande och negativt.

Men det här får vänta till den 9 januari 2012 då jag haft min semester och är tillbaka på jobbet. 🙂

Om Getting Things Done kan du läsa på 43 Folders, gtdtimes.com, The Geek Stuff och länken i början av inlägget.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 29 december 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Att-inte-göra-lista

  1. Malte Lindstam

    11 november 2013 at 19:21

    Hej!

    Jag googlade gtd + förskollärare och komma till detta. Jag är nämligen också inne på gtd sen flera år och har sen ett år tillbaka börjat jobba som förskollärare. Tycker det är svårt att få någon vettig struktur på gtd-systemet på jobbet, har t ex fallerat med att göra veckogenomgångar. Vore intressant att dela med sig av våra erfarenheter kring detta, finns nog inte många förskollärare som också praktiserar gtd.. Skulle du kunna maila mig på malte.lindstam@gmail.com?

     
    • Maths

      11 november 2013 at 20:45

      Kul att du plockat upp GTD! Men som du säger, så är det nog inte så många förskollärare som vet något om det. Jag mailar dig.

      Det här inlägget skrev jag för snart 2 år sedan och läget var lite annorlunda då. Jag hade jobbat något år på det här stället och hade ständigt små lappar i fickorna. Jobbarkompisarna bara skrattade åt mig, men det bjöd jag på. För mycket riktigt fick jag mycket gjort. Men sedan kom gruset i maskineriet och nu har jag gett upp. Gruset finns på många plan. Låter det ledsamt? Det är det!

       

Kommentera

 
