RSS

Skolinspektionen och barnantalet i Stockholm

06 Dec

SVT rapporterar idag att Skolinspektionen riktar kritik mot Stockholms stad för att de har dålig koll på hur många barn det rent faktiskt är i barngrupperna i staden och att man inte säkrar att barnen får den pedagogik de har rätt till.

– I tillsynen har vi konstaterat att kommunen inte genomför övergripande uppföljningar och utvärderingar av barngruppernas storlek och sammansättning. Sedan har vi också sett att verksamheten inte alltid präglas av en balans mellan omsorg, fostran och lärande, det är för mycket fokus på omsorg, säger Malin Forsman, utredare Skolinspektionen

[…]

– Det har funnits föräldrar och även personal som har uttryck oro över barnsgruppernas storlek och vilken påverkan det har på möjligheten att bedriva en pedagogisk verksamhet, säger Malin Forsman.

Att Skolinspektionen riktar kritik mot barnantalet i grupperna är bra. Det finns nämligen en koppling mellan å ena sidan hur många barn man har och hur många personal det finns och å andra sidan vilka möjligheter man har att bedriva en vettig verksamhet. När det blir för många barn per vuxen är det svårt att räcka till för någon verksamhet enligt läroplanen.

Man kan ifrågasätta om det är för mycket omsorg. Den mänskliga omsorgen är alltid grunden i hela verksamheten när det gäller små barn. Fostran och pedagogisk verksamhet ska bygga på omsorgens grund.

Vi ska komma ihåg att Skolinspektionen bara har befogenhet och kompetens att bedöma det pedagogiska. Jag skulle tro att inspektionen ser mellan fingrarna när det gäller undermålig omsorg. Det visar också bristen i den nuvarande ordningen. Det finns bara en läroplan, inte någon omsorgsplan. Men det är lätt att bara hänvisa till de regelverk som finns, utan att se var de brister.

Hur pass mycket av den här kritiken är egentligen riktad till ledningen och politikerna inom staden? Eller är det personalen som får stå där med hundhuvudet? Stockholm ska i januari redovisa för Skolverket hur de tänker lösa problemet.

Läs också mina inlägg Kreativ bokföring och barnantal,Frågan om barngruppernas storlek, Nu blir barngrupperna större på dagis, Psykologer i Göteborg reagear på stora barngrupper, Politikernas ansvar för kvalitén och Barngrupperna växer och växer igen.

Annonser
 
3 kommentarer

Publicerat av på 06 december 2011 i Jobbet, Stora barngrupper

 

Etiketter: , , , , ,

3 svar till “Skolinspektionen och barnantalet i Stockholm

  1. Kristina

    19 december 2011 at 18:58

    Omsorg och pedagogik/ lärande hänger mycket intimt samman, menar jag. Efter ett par år i hetluften och numera på ett betydligt lugnare ställe med betydligt större personaltäthet vill jag framför allt framhärda: Omsorg ÄR pedagogik, när man har tid att bemöta, samtala, trösta, klä på/ klä av, byta blöja utan att behöva vara en maskin, som utför saker på ett rutinmässigt sätt och utan minsta reflektion. När varje möte blir ett Möte, när en tokighet blir ett skratt i samförstånd, när en tröstande famn finns på riktigt – då har vi också gemensamt hittat en grund för lärande och utveckling. Och – med ett friskt förhållningssätt – jag lovar, då kommer matematiken och språket också att fungera av bara farten!

     
    • Maths

      19 december 2011 at 20:08

      Du vet att jag håller med dig! Men det här är svårt för många att förstå. Dom kopplar ihop omsorg bara med fysiska behov, inte mänskliga möten. Dom förstår då inte heller hur viktigt dessa mänskliga möten är för ett barns utveckling inom många områden.

      Sedan finns det filosofier idag som rationaliserar bort dom vuxna som lärare och förebilder. Kollektivtlärande, du vet. Men det är ju i mötet med den vuxne som barnet har en stark och trygg relation till, en vuxen som ger mänsklig omsorg, som barnet växer på rätt sätt. Och på köpet kommer det även kunskaper.

      Men jag hävdar ju också att den där vuxen behöver ha lite kunskaper om saker och ting i sin omvärld, matematik till exempel. Den vuxne behöver vara nyfiken, även på barnet.

       
      • Kristina

        19 december 2011 at 20:41

        Ja. Absolut. Kunskaper alltså. Det är väl därför man utbildar sig i fyra år. Nä just det, 3, 5 år blev det visst, när Björklund fick bestämma.

         

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: