RSS

Problem installera Ubuntu på HP Pavilion

03 Dec

Trots alla mina försiktighetsåtgärder blev det ändå fel vid köpet av bärbar dator till min dotter. Men det största problemet jag har togs inte upp i den guide jag läste och jag har inte stött på det förut. Det handlar om att inte kunna installera för att hårddisken redan har max antal partitioner.

En hårddisk, hur stor den än är, kan inte innehålla fler än 4 delar, partitioner. De fyra delarna kallas för primära partitioner. Det här är en kvarleva från hårddiskens barndom. Vill man ha fler, måste en av dessa primära istället vara en logisk partition. I den kan man sedan lägga flera stycken partitioner. (Läs mer om partitioner på help.ubuntu.com.)

Och på den nya HP Pavilion G6 finns det redan så många partitioner.

  1. System
  2. Data
  3. Recovery
  4. HP Tools

En lösning

Eftersom varken Ubuntu eller GParted innehåller verktyg för att omvandla en primär partition till en logisk, måste man alltså ta bort en för att kunna installera Ubuntu. Frågan är bara vilken?

Det mest intressanta tipset jag har läst, är att ta bort partitionen med HP Tools. (Se också den här tråden.) På det sättet får man loss en primär partition. På den kan man sedan lägga Ubuntu, eller vilket Linuxsystem man nu vill ha.

För att få loss ytterligare utrymme, kan man även krypa den andra partitionen, den som innehåller användarnas data. Om datorn är ny borde den inte innehålla någonting alls. Är det en dator som är några år, kan man behöva defragmentera den först. Här kan man med fördel använda GParted Live.

Därefter gör man en installation av Ubuntu och väljer att lägga den på det tomma utrymme som då ska finnas.

Jag har ännu inte hunnit testa det här, men det borde fungera. Men först måste jag väl göra en backup på Recovery-partitionen. Och man skulle väl i det läget även kunna ta bort den, för att få loss ännu mera plats. För vad behöver man den till då?

Vem skapade problemet?

Att på det här sättet fylla ut hårddisken gör det inte lätt för oss som vill ha ett alternativ. Vi som inte riktigt håller till godo med Windows.

Man skulle här kunna skylla på Microsoft för det uppkomna problemet. Men det finns också en viss logik i att dela på systemet och användarnas data. I Linuxvärlden har man kunnat göra det här länge.

Men är det Microsoft som har bestämt att det ska finnas en Recovery-partition? Den är i och för sig så stor att den inte ens får plats på en DVD-skiva, så att tillhanda hålla flera DVD-skivor kanske inte HP tyckte var en så god idé. Nu är det upp till användaren att fixa det. Å andra sidan: om användaren inte skapar några DVD-skivor eller skriver den till ett USB-minne, vad händer om hårddisken kraschar?

Så, kära HP, skapa en logisk partition med Recovery och HP Tools i fortsättningen. HP har en tradition av att vara delaktiga och vänliga mot fri och öppen programvara. Vi vill då gärna enkelt kunna något Linuxbaserat operativsystem även på era datorer.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 03 december 2011 i Dator

 

Etiketter: , , , ,

3 svar till “Problem installera Ubuntu på HP Pavilion

  1. Peter

    18 januari 2012 at 19:44

    Håller fullständigt med dig. Jag har heller aldrig varit med om något liknande. Köpte 2 st bärbara till mina barn och båda vill ha linux. Jag kan bara tänka mig att detta är avsiktligt. Att en vanlig användare skulle kunna partitionera så här tokigt kan jag förstå men att en leverantör med hela deras teknikerorganisation missar detta verkar osannolikt.

     
  2. Peter

    21 januari 2012 at 11:33

    Hej igen. Jag gjorde så här:
    Tog en backup av RECOVERY-partitionen med fsarchiver.

    Krympte windows-partitionen ca 60 GB från windows med med deras partitionsverktyg.

    Tog bort RECOVERY-partitionen
    Startade en live-cd (Ubunu 11.10) och skapade en utökad partition med två logiska partitioner. En växlingsfil på ca 3 MB och resterande utrymme som en /-partition.

    Installerade Ubuntu.

    Så långt går det bra. Problemet som blir sedan är att fläkten går hela tiden och batteriet tar slut ganska fort.

    Det går också att lösa. Har att göra med de dubbla grafikkorten som sitter i dessa bärbara datorer.

     
    • Maths

      21 januari 2012 at 12:08

      Jag gjorde något liknande.

      Det verkar som om du fått igång Ubuntu och kan använda det. När jag försökte installera Xubuntu så blev det ingen grafik. Jag kunde köra en installation med den alternativa CDn, men sedan såg jag ingenting. Det finns något på skärmen, men det är ytterst svagt. Jag kan alltså inte logga in för jag ser inte pekaren. Det här problemet finns det en buggrapport på. Jag tror att det har med de nya grafikkretsarna som Intel använder (Sandy Bridge).

      Jag fick en uppfattning när jag köpte datorn, att det fanns dubbla grafikkort och då tänkte jag, i min enfald, att det ena borde fungera. Men icke! Så där står jag och min dotter just nu.

       

Kommentera

 
