RSS

Min chef slutar

26 Nov

Min chef har nu under hösten lämnat in och slutat. Hon var i veckan och hälsade på oss och såg då betydligt friskare ut än under våren. Men hon har nu bestämt sig för att inte fortsätta som förskolechef.

Jag kan känna att hon gjort ett klokt val, när hon nu har prioriterat sin hälsa. För hur omöjligt och otacksamt är det inte att vara förskolechef eller rektor idag? Liksom inom många yrken idag, så är gapet mellan visionerna och resurserna milsvid.

Signhild Olsson har skrivit om rektorer i artikeln Vem tar ansvar för rektorn?, men alla förskolechefer kan nog känna igen sig, skulle jag tro.

Med anledning av den debatt som förs på riksnivå om rektors uppdrag känner jag att det är viktigt att lyfta fram situationen för rektor, och inte för att den inte är känd, utan för att jag, som själv är rektor, känner mig beklämd av att bli uthängd som en oduglig ledare när jag vet under vilka förutsättningar jag försöker göra mitt jobb. Jag skulle vilja ha svar på: Vems ansvar är rektorn, egentligen?

Jag har jobbat i snitt 50 timmar i veckan i tre och ett halvt år för att skapa dessa förutsättningar för elever och lärare. Problemet är att jag inte har förutsättningarna att få göra mitt jobb, något som jag delar med många andra rektorer i Sverige! När jag säger förutsättningar tänker jag på rimlighet i arbetsbelastning för att få sköta mitt huvudsakliga uppdrag, det som lyfts fram i var och varannan forskningsartikel: att rektor får bra förutsättningar för sitt pedagogiska ledarskap.

Cecilia Fahlberg från fackföreningen Unionen, skriver slagkraftigt i en artikel i SvD, Fler blir sjuka av stress på jobbet, att arbetsmiljöarbetet handlar inte bara om höjden på skrivbordet utan också höjden på högarna på skrivbordet – och tiden som finns för att göra någonting åt dem. Man kan fråga sig när det tänket dyker upp inom Lärarförbundet.

Nu har min chefs tjänst blivit utlyst och det är inte många som söker. Det är brist på förskollärare, men även på personer som vill och kan bli förskolechefer. Så vi får se hur det går. Det kan dröja till i april innan det finns en ny person på plats.

Det intressanta i det här läget, är att när en chef för en annan verksamhet har slutat så ser man till att som i förbigående lägga även den chefens arbetsuppgifter bland arbetsuppgifterna i min enhet. Man har helt enkelt sparat pengar genom att ”rationalisera” ytterligare (läs: ta bort en tjänst). Så högarna på det skrivbordet kommer att växa ytterligare.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 november 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
