RSS

Jobba utan chef

20 Nov

Mats tar på sin blogg upp frågan om narcissistiska chefer, om det är bra eller dåligt. Jag kan nog tänka mig att det inte alls är så lyckat. Men tänk om man kunde bedriva verksamheten helt utan chefer?

Man skulle kunna tänka sig att det är så det kan fungera i ett personalkooperativ. Men tänk om det skulle gå även på ett kommunalt dagis. Det skulle inte minst göra livet lättare för förskolechefen, som nu har ett otacksamt uppdrag.

– Traditionellt har det varit chefens uppgift att fatta beslut, ge direktiv och följa upp att ­jobbet blir gjort. Personalen har varit utförare som efter bästa förmåga har att göra det chefen vill ha gjort. Många chefer upplever idag att de får för många opera­tiva frågor på sitt bord och att medarbetarna borde kunna vara mer självgående. Man upplever sig själv som den trånga sektorn.

Vi har ju en läroplan att utgå från och om alla kan och får ta ansvar skulle det kunna vara en mer självgående verksamhet.

Utmaningen är alltså att få medarbetarna att i så stor utsträckning som möjligt fatta egna beslut och agera på eget initiativ inom ramen för sitt ansvarsområde. För att lyckas med detta måste chefen börja med att ifrågasätta sitt eget förhållningssätt. Fredrik Palmgren förklarar vidare:

– Ser jag min roll som att huvudsakligen styra och kontrollera – att vara chef – eller är min roll att huvudsakligen inspirera och coacha – att vara ledare?

I det första fallet kommer jag få medarbetare som väntar på min order och som funderar på vad som kommer att kontrolleras.

I det senare fallet kan jag få mina medarbetare att ta egna initiativ och lära sig av sina misstag, att utvecklas till att bli mer själv­gående.

Å andra sidan har vi den ekonomiska biten, som kanske inte är helt lätt, och där någon kanske behöver ha ett övergripande ansvar. För vem ska fatta beslutet om att ta in den där vikarien när ekonomin är skral?

Men är den här idén gångbar nu när hierarkin har blivit tydligare i och med nya skollagen och reviderade läroplanen? Jag tror inte det här ligger i tiden. Ännu.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 november 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

2 svar till “Jobba utan chef

  1. Mats

    20 november 2011 at 17:56

    Jag var nog en mycket självgående medarbetare. Kan faktiskt inte komma ihåg att jag någon gång frågade chefen ( eller föreståndaren som det hette förr).

    Det handlar nog om tillit!

     
    • Maths

      20 november 2011 at 18:07

      Jag skulle nog också kalla mig för självgående, även om jag just nu är väldigt beroende av alla andra för att hinna göra det jag ska. Måste man hela tiden ge ifrån sig en arbetskamrat till någon annan avdelning där det saknas folk och vikarier, då blir det svårt att utför något för egen del.

      Tilliten från chefen kan vara beroende av kompetens och engagemang i personalgruppen. Det kallas situationsanpassat ledarskap. Och det krävs väl en stor dos av båda för att man ska klara av att jobba utan chef. Man behöver vara självgående. I det företag som nämns i artikeln är nog alla ganska väl utbildade och motiverade att göra bra ifrån sig, kan jag tänka.

       

Kommentera

 
