RSS

Strul med Com Hem, del 2

24 Sep

Nytt modem och ny koaxialkabel, ändå ingen stabil uppkoppling. Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag haft problem med internet och telefoni från Com Hem. Och det strulet fortsätter. Jag lutar nu åt att Com Hem bör titta över sina servrar och sina trådar ner till mig.

Det nya modemet ”fungerade” nästan helt felfritt i nästan en vecka, innan det blev strul igen, vilket känns konstigt. Varför har det fungerat när en tekniker dragit åt skruvar i väggen och vi har fått ny utrustning, men att det sedan ändå lagt av?

Det är ett modem från Cisco med inbyggt stöd för trådlöst nätverk. Precis som med förra modemet så fungerar det lokala nätverket utan problem, även när det inte finns någon uppkoppling. Vad som kan hända är att jag blir nedkopplad från det trådlösa nätverket, men då kopplar bara datorn upp sig igen.

Och som med förra modemet kan jag, när uppkopplingen ligger ner, se upplysningar om modemet och uppkopplingen som jag inte kan se när allt fungerar som det ska. Allt jag gör är att surfa in på modemet med webbläsaren.

Frågan är bara hur Com Hem ska kunna lösa problemet? För enligt min nye hyresvärd betalas det för att de ska göra det.

Resultatet av pingtest

Ibland kör jag ett skript, liknande det jag skrev om förra gången, men där jag nu lagt till några platser. Nu pingar jag 2 namnserver och 1 gateway hos Com Hem, samt http://www.google.se och dess IP-nummer (173.194.32.19). Det här ger lite olika resultat.

  1. Ingen kontakt alls. Då kommer det inte ner något svar över huvud taget. Men här fortsätter det lokala nätverket ändå att fungera. Internet och telefon fungerar inte.

    3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss
    

    Om jag under tiden skriptet körs, blir nedkopplad får jag följande logiska meddelande.

    connect: Network in unreachable
    
  2. Jag kan pinga IP-numret men inte http://www.google.se. I det här läget kommer jag inte ut på nätet, men kan alltså nå Com Hems servrar och även Google via IP-numret. I det här läget tänker jag att Com Hem har problem med sina DNS servrar, för jag kommer ju upp till Com Hems serverhall men inte längre. Ibland kan då telefonen fungera.
  3. ping: unknown host www.google.se
    

    Det här även hänt att jag har fått svaret att ett eller två paket inte har kommit tillbaka.

    3 packets transmitted, 2 received, 33% packet loss
    
  4. Jag har full uppkoppling då jag kan nå ut på internet och använda telefonen.

Tyvärr så verkar uppkopplingen komma och gå helt slumpmässigt. Jag kan inte se att något hos mig har förändrats. Ibland upptäcker att ooops det fungerar visst. Och med mitt skript kan jag se även andra tillfällen.

Mitt skript

Mitt skript är väl inte så snyggt, utan är mest en uppräkning av kommandon på en enda rad. Det jag vill ha är en loggfil. Men så här ser det ut nu.


#!/bin/bash
date
echo "\nNamnserver 1" ; sudo ping -c 3 83.255.245.11 ; echo "\nNamnserver 2" ; sudo ping -c 3 193.150.193.150 ; echo "\nGateway" ; sudo ping -c 3 83.250.144.1; echo "\nGoogle.se" ; sudo ping -c 3 http://www.google.se ; echo "\n" ; echo "\nGoogle.se IP-adress" ; sudo ping -c 3 173.194.32.19 ; echo "\n"

Jag lägger sedan in det som ett cronjob för root, där resultatet skrivs till en fil. Det här hänt att jag haft datorn på i 2 dagar för att få lite koll. Tyvärr är läsningen av resultatet inte så upplyftande.

För att sedan plocka ut det intressanta, kör jag följande kommando.


cat pingtest | egrep -i 'cest|packet|unknown' | tail -n 6

Resultatet ser ut så här när inget fungerar.


lör 24 sep 2011 12.00.01 CEST
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2003ms
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2003ms
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2003ms
ping: unknown host http://www.google.se
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2003ms

Uppdatering 110925
Klockan 4 inatt försvann så uppkopplingen och telefonen igen! Det hade då fungerat i ca 15 timmar. Man undrar då vad som hände klockan 4 på natten? Vi låg och sov. Jag tror att även min dotter gjorde det. Så det verkar som tekniken sköter det här helt själv.

 
1 kommentar

Publicerat av på 24 september 2011 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , , , ,

Ett svar till “Strul med Com Hem, del 2

  1. hapum

    23 mars 2013 at 12:29

    hatar comhem…..man betalar för lag

     

Kommentera

 
