RSS

Janne om lärarlegget i Lärarnas Nyheter

24 Sep

Janne, förskollärarkollega som bloggar på Flumpebloggen och Skäggig dagisfröken, blir intervjuad i Lärarnas Nyheter. Härligt!

Det är bra att han får lyfta frågan om luftslottet med lärarlegitimationen. Bland alla de röster som nu hörs, tycks alla vara helt förblindade av den status som legget är tänkt att ge.

Jan Kjellin menar att det är mycket som tyder på att legitimationen mest är ett luftslott. Åtminstone för förskollärarnas del. Förskolans kvalitet kan garanteras på andra sätt.

Bra också att det är någon i debatten som faktiskt funderar på att inte skaffa sig ett, åtminstone inte innan man sett vad det leder till.

Min tanke där är att om det blir rusning efter ett legg, så tar man det som en intäckt för att reformen är populär och önskad, inte att det är ett lagligt tvång och en meningslöshet. Därför kan det absolut vara en idé att vänta lite, även om det om ett år kan komma att kosta en slant.

— Legitimationen flyttar fokus från den verkliga orsaken till de problem som finns, nämligen den omfattande neddragningen av resurser.

Här har vi kärnan i problemet, både för dagis och skola. Den svenska skolan som höll världsklass i slutet av 80-talet hade helt andra resurser. Dessa resurser försvann med krisen och de ekonomiska förändringarna i början av 90-talet. Nu tror man att det ska bli bättre om förskollärare och lärare har en sak gemensamt med läkare: legitimation. Och tyvärr är fackförbunden med och driver det här tramset.

Nej, jag tror nog som Janne att det här kan bli ännu ett bakslag för vårt yrke, något som sänker det. Den reviderade läroplanen blir då ytterligare ett sänke. Frågan är om vi ens kan följa skollagen.

— Legitimerade förskollärare ska klara av att hantera alla situationer, oavsett hur resurserna ser ut. Det ligger underförstått i den fina titeln.

Därför är det bra med Jannes röst i debatten. Och jag säger som blogg- och förskollärarkollegan Mats: Go, Janne, Go! Stickhål på luftslottet!

 
6 kommentarer

Publicerat av på 24 september 2011 i Jobbet, legitimationen

 

Etiketter: , , , , , ,

6 svar till “Janne om lärarlegget i Lärarnas Nyheter

  1. Janne

    25 september 2011 at 21:18

    Det där med effekten av rusningen (eller den påstådda rusning som bl.a. sagda tidning gärna rapporterar om) pratade vi faktiskt om under intervjun, men det kom inte med. Jag tänker som du där: Att rusningen tas som en intäkt för att det här är en – för syftet – giltig reform.

    Legitimationen är till stor del ett politiskt svar på den politiska idén om att skolans kris är resultatet av dåliga lärare. Så när vi börjar köa efter den, bekräftas idén även om de som köar bara gör det för att de måste. Eller tror att de måste.

    Om ingen skaffar lärarlegitimation, vad skulle hända då?

     
    • Maths

      26 september 2011 at 19:18

      Ja, det är frågan. Men det är nog tyvärr så att det finns alldeles för många som faktiskt tror att legget kommer att de både högre lön och högre status. Många har redan börjat söka. I min enhet verkar det som om det är två stycken så här långt. Likaså har vi dom som nu är under utbildning, dom som ”skolas in” i att det är så här man tänker. De har inget att jämföra med.

      Men tänk om. Vad ska arbetsgivare göra om det inte finns tillräckligt många som ansökt om legg? Och som du säger: vad skulle de göra med dom som inte har legg? Blir dom ”nedgraderade”? För frågan är ju vilken funktion legget egentligen fyller?

       
  2. Janne

    26 september 2011 at 20:20

    Minimikravet torde vara/bli en legitimerad förskollärare per avdelning. Hmm…

    Och du har rätt i det du skriver om de som utbildar sig nu. Hur ska de ens förstå att de faktiskt kan välja. Eller kan de det? Förstås är det ju så att de måste vara ute i ”verkligheten” ett år innan de ens får söka legitimation, och vid det laget kanske de också har hunnit fundera lite på saken…

     
    • Maths

      26 september 2011 at 20:43

      Varje generation tar till sig det som är aktuellt i samtiden. Du är präglad av den tid du utbildade dig. Själv har jag med tiden förstått hur jag påverkades under min ungdom (vi talar slutet av 70-talet) då jag läste på universitetet. Då var det andra gränslinjer och ett annat ämne. Men präglad blir man. Och det tog jag med mig en hel del av när jag 1996 utbildade mig till förskollärare. Jag hade liksom en bakgrund.

      Min dotter har den här terminen börjat läsa till förskollärare. Det ska bli intressant att följa hennes resa. Å andra sidan så har hon sin pappa (moi) att diskutera med och hon har ju hört mig snacka om jobbet här hemma. Så lite ”bakgrund” har hon fått. Men påverkad kommer även hon att bli.

      Frågan är om de unga hinner bli så kloka på ett år ut i arbetslivet? Det kan ta en del tid att se och genomskåda vissa saker.

       

Kommentera

 
