RSS

Rörelse och social förmåga

13 Sep

Det är kul när Förskolan tar upp rörelse som något viktigt i barns liv, även på dagis. Rörelse kommer annars lätt i skymundan. Man talar om rörelsens betydelse för inlärning, koncentration, självförtroende och självbild. Men jag vill också sticka in att ny forskning även kan koppla det till social förmåga.

Studien utfördes på barn 3 månader gamla, men resultatet skulle även kunna gälla under hela den ålder då hjärnan utvecklas som mest. Alltså i alla fall fram till 3 års ålder.

Och som man så riktigt påpekar i Förskolan, så hamnar rörelsebehovet långt ner på listan. Det är framför allt det stillasittande pysslet som premieras. Det är så otroligt lätt att man bara tillåter rörelse på del av samlingar eller ute. Om man inte förlägger det på en promenad eller en skogsutflykt.

I artikeln lyfter man fram begreppet kaos. Det brukar sällan bli kaos, även om personalen upplever det som sådant. Men det kräver mer av de vuxna. Man behöver en helt annan närvaro i barngruppen och det har man kanske vare sig tid eller lust med.

Själv har jag sett till att det finns ett rörelserum på min avdelning. Detta trots att policyn är att vi ska ha stationer. Hos mig är ett helt rum vikt till grovmotorisk aktivitet för 1- och 2-åringarna. Även de 3-åringar jag har nu utnyttja naturligtvis det. Men för de riktigt små barnen anser jag det som en nödvändighet att få upptäcka sin egen kropp, även inomhus.

Och man behöver inte göra det strukturerat och vuxenstyrt. Låt barnen få hoppa, spring, kryp och åka kana efter egen lust och förmåga.

Problem är då bara att kan vi göra någon dokumentation av det? En dokumentation som blir accepterad. För allt lärande ska ju dokumenteras. Då är det naturligtvis enklare om jag som vuxen skapar en situation där jag har planerat och även kan dokumentera det som händer. Men det gör inget extra för barnens utveckling.

En annan artikel från Förskolan, som publicerats på nätet, handlar om ett dagis där man på ett, i mitt tycke, kreativt sätt försökt att lägga in judo och har kontakt med olika idrottsföreningar.

Men som de säger:

– Vi utforskar det just nu och kommer att hitta fram. Men är man till exempel särskilt intresserad av Reggio Emilia så är nog inte Skogsgläntans idrottsförskola rätt arbetsplats. Vår verksamhet hänger mycket på personalens engagemang för just rörelse, det är de som knyter kontakter med de lokala idrottsföreningarna, säger Monica Born.

Och man kan ju fråga sig: utvecklas barnen sämre för att de får röra sig istället för att skapa? Forskningen verkar inte hålla med om det. För just småbarnen kan rörelse vara grunden till matematik och naturvetenskap.

Sa jag att jag är rörelseutbildad förskollärare och idrottslärare?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 september 2011 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
