RSS

Strul med Com Hem

04 Sep

Under fem veckor nu har vi haft problem med Com Hem. Det började med att vi hade lite dålig kontakt då och då. Men de senaste två veckorna har vi bara haft sporadisk uppkoppling och telefoni. Det är nu helt klart irriterande.

Efter 5 – 6 samtal med supporten och att vi har haft två tekniker hemma, så funkar det fortfarande inte. Det sjuka är att de efter varje gång har avslutat ärendet, så när jag har ringt igen, har det öppnats ett nytt ärende, trots att det är samma problem.

Jag har ändå lärt mig en del intressanta saker om nätverket. Det består av ett modem, WebSTAR EPX2203, för internet och telefoni. Jag har haft den i några år. Innanför det har jag en egen router. Till sist några datorer.

Hitta modemet

När min router till slut upptäcker att det inte finns någon koppling uppåt i nätverket, hittar den en annan gateway än den som finns hos Com Hem. Den har adressen 192.168.100.1. Det visade sig att det är mitt modem. När modemet fungerar kan jag inte surfa in på den här adressen, bara när det strular uppåt.

Nu kunde jag surfa in till modemet. Där kan jag sedan se en hel del teknisk information om vad som händer. Jag vet att supporten på Com Hem kan se mitt modem, men frågan är om de kan se den information jag nu får fram?

I loggen, som bara visar en post, hittar jag under en tid följande kritiska felmeddelanden.

No Ranging Response received - T3 time-out
Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC
No UCD's Received - Timeout

Tittar man på sidan för status hittar man bland annat att modemet inte får någon IP-adress uppifrån. Modemets status ska vara Operational, men anges vid olika tidpunkter som Upstream Parameters Acquired, Phy Synchronized eller Not Synchronized. När modemet vill synkronisera tiden, så slutar det även att ha en angiven tid.

Sidan Signal kan visa olika status för Downstream och Upstream. Upstream kan stå som Ranging eller Not Ready, medan Downstream kan hålla kvara Operational ett tag innan den också visar det samma som Upstream.

Av allt det här förstår jag inte så mycket. Vad betyder Ranging?

En logg över uppkopplingen

För att hålla koll lite på om och i så fall när vi varit uppkopplade, har jag skapat ett skript som pingar den gateway hos Com Hem som jag brukar bli ansluten till. Skriptet ser ut så här.

#!/bin/bash
date
sudo ping -c 3 83.250.144.1

Sedan har jag skapat ett cronjob för root, där skriptet körs varje kvart. Jag får alltså fyra pingningar i timmen. Resultatet skrivs till en fil. Den har nu kört hela natten. Inget bra resultat! Allt jag ser är följande.

--- 83.250.144.1 ping statistics ---
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2016ms

Med kommandona watch och tail kan jag sedan var 5:e minut se vad som har skrivits i filen.

watch -n 300 tail pingtest

Vad gör man?

Ja, jag har startat om modemet. Ja, jag har prövat att koppla en dator direkt till modemet. Ingenting hjälper.

Men mitt interna nätverk funkar utmärkt. Datorerna kan nå varandra och de kan var och en nå skrivare och NAS. De två tekniker som varit här har inte hittat något fel på signalen uppifrån. De har skruvat åt några skruvar i väggen, vilket då har fungerat och sedan gått..

Så, vad är problemet? Inte vet jag! Förhoppningsvis löser ett nytt modem i veckan det hela. Vi skulle egentligen ha haft det i fredags, men den teknikern tyckte inte att det behövdes. Om nu inte det finns buggar på Com Hems servrar som måste rättas, vilket skulle kräva andra lösningar än något hemma hos mig.

Efter en månad med strul är det äntligen dags för Com Hem att lösa det här. Min hyresvärd har även låtit Telia dra in sina kablar, så i princip behöver jag bara dra pluggen från Com Hem och flytta kablarna till andra sidan rummet.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 04 september 2011 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , ,

8 svar till “Strul med Com Hem

  1. Com Hem

    05 september 2011 at 08:40

    Hej,

    har läst ditt inlägg och tycker naturligtvis det är tråkigt att du upplevt tekniska problem med tjänsterna under längre tid. Av ditt inlägg förstår jag det som att ett nytt modem är på väg till dig som förhoppningsvis löser problematiken, jag ser dock gärna att du återkommer till oss via formuläret nedan så vi kan komma i kontakt med dig och följa upp detta.

    http://www.comhem.se/comhem/-/417386/417386/-/index.html

    Med vänlig hälsning
    Magnus Hansson
    Kundservice

     
  2. Hund

    24 september 2011 at 13:21

    Hur ser det ut med ersättning? Har du tagit för dig av det du är berättigad till?

     
    • Maths

      24 september 2011 at 14:47

      Inte än. Problemet är inte löst ännu. Så ordnar det sig får vi se vad det kan bli. Lyckas dom inte fixa det så blir det väl att höra av sig till Telia.😉

       
  3. Hund

    24 september 2011 at 14:49

    När pappa hade strul med Telia fick han runt 800 kr (Om jag inte minns helt tokigt) om dagen då varken internet, telefon eller tv fungerade. Han fick ihop en liten summa innan dom löste det.🙂

     
    • Maths

      24 september 2011 at 15:01

      Woaw! Jag kanske ska ligga på lite? Det kanske går att förhandla, om de vill ha mig som kund i fortsättningen. Men när det kom upp för några samtal sedan lät det inte så lovande.

       
      • Hund

        24 september 2011 at 15:07

        Det gäller ju dock att få prata med rätt person. Första han pratade med var inte vidare hjälpsam alls, men den andra han pratade med var dock väldigt hjälpsam och det var faktiskt han som nämnde att man kunde få ersättning för besväret.🙂

         
        • Maths

          24 september 2011 at 15:30

          Fast då finns det ett problem: man kan inte bestämma vem man får prata med.😉 Men det löser sig.

           
          • Hund

            24 september 2011 at 17:03

            Du får ringa flera gånger.🙂 Min blivande granne har också problem med nötterna på Comhem..

            Hon ska flytta sitt abonnemang till sin nya adress vid mig. Första personen hon pratade med påstod att det inte är ett Comhem-hus, då ringde hon igen och fick prata med en annan och för denna var det absolut inga problem för det var ju ett Comhem-hus!

            Ett kort tag senare hör dom av sig och påstår att husen 9A och 9B (Där hon ska flytta in) inte är Comhem-hus, men att 9C till 9F är Comhem-hus.

            Och detta är ju bara en historia i smeten. Du kan ju läsa igenom Comhem-tråden hos Sweclockers, den är ju uppe på +7000 inlägg nu.😀

             

Kommentera

 
