RSS

Goda kunskaper för små barn

14 Aug

Vi sliter våra huvuden lite inom barnomsorgen för att förstå vad som menas med naturvetenskap för små barn. Vad är det egentligen? Som vanligt så finns det inga riktlinjer eller anvisningar, ingen egentlig erfarenhet eller kanon att bygga på. Vi ska tänka ut det själva. Därför blir man glad när man hittar nya infallsvinklar.

Jag läser på Lärarnas Nyheter en intervju med Lisa Förare Winbladh, matskribent och föreläsare. Där får man sig till livs tanken att mat är naturkunskap.

Är det något som väcker intresse och känslor hos barn är det mat. Men för det mesta bara vi äter den. Ibland kan det bli lite prat om kring det vi äter. Att diskutera födoämnen och matlagningens kemi med 1- och 2-åringar är väl ingen framkomlig väg, men med 3- och 4-åringar kan det gå.

Om vi pratar om vad frukt, grönsaker och andra födoämnen heter, vad kallar man det då? Biologi? Och man börjar se vad som händer när man på olika sätt blandar vissa saker? Kemi? Jag menar, varför bli grillkorven svart?

Här kan man göra laborationer. Baka en kaka! Tyvärr vet jag inte om vi får det idag. Sånt kunde man göra innan de nya hygienlagarna från EU kom. Och så fort det blir tal om pepparkaksbak, så kommer tankarna på snoriga fingrar, som om det vore dengufeber eller HIV man skulle få. Men visst ska det gå att komma runt det på något sätt?

Men det här ställer krav på oss vuxna, att vi har de kunskaper som krävs och en pedagogisk kompetens att framföra dem med. Att, som det sprider sig allt mer, låta barnen ”upptäcka själva” är knappast något som gör oss till professionella pedagoger/lärare eller gör att barnen lär sig något nytt. Nej, vi behöver läsa på, även om vi inte behvöver vara experter. Sedan kan man naturligtvis rita och måla lite också, men mest för att det kan vara kul.

En introduktion skulle kunna vara att läsa Lisa Förare Winbladhs böcker ”Mat med magkänsla”, ”Ditt nya skafferi: smaker från Matkaravanen” och ”Matmolekyler”.

Något jag såg på Tom Tits i Södertälje för många år sedan, är luktburkar. Tänk dig kryddor och olika ämnen som doftar i en förpackning där innehållet stannar kvar även om man vänder upp och ner på den, men där lukten kommer ut. Men hur gör man en sådan burk säker för en 1-åring?

Och så var det alla de kemiska processerna som sker när man använder bakpulver eller jäst. Sånt syns och kan bli ganska häftigt effekter.

Nu tänker jag vara i skogen en hel del med våra 3-åringar, så vi får se om jag kan få till något kring mat, eftersom fåglarna nu har tystnat. Men jag minns från min utbildning, då vi hade kursen i friluftsliv, att man kan baka pinnbröd. Kan det vara något? Om man hittar ett sätt att elda på ett säkert sätt.

Det går ju också att få in matematik. Så fort du behöver ett visst antal eller en viss mängd, är vi inne på det matematiska. Och då har vi täckt in två områden som lyfts fram i den reviderade läroplanen. Två flugor i en smäll, så att säga.

Mat som kunskap, inte bara smakupplevelse eller mättnad. Det finns en del smått och gott att ta tag i, om man får tid, möjlighet och lite pengar att köpa ingredienser för.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 augusti 2011 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: