RSS

Jag har fått lite uppmärksamhet

08 Aug

Tidningen Förskolan låg och väntade på mig när jag kom hem idag och jag bläddrar igenom den för att få en överblick av innehållet. De tar upp social medier och i det här numret (6/2011) handlar det om bloggar. Till min stora förvåning blir min lilla blogg nämnd. Kul!

Jag har bloggat ett par år nu och även om jag skrivit flest inlägg om sånt som har med datorer att gör, inte minst om Ubuntu, så har jag fått ihop några inlägg om mitt jobb också. Du kan söka bland dessa i kategorin Jobbet i menyn till höger.

Det är kul att min bloggkollega Janne också blir uppmärksammad. Han har två bloggar, både Flumpedagogen och Skäggig dagisfröken. För mig räcker det med en. Inte för att det skulle saknas uppslag, utan man ska ha tid och ork också.

Något som slår mig när jag läser listan över bloggar, är att jag känner de två (Jannes) som finns på WordPress.com. Jag kan på olika sätt söka efter bloggar som handlar om dagis, förskola, pedagogik m.m. Sedan kan jag gå in och läsa och kommentera på ett enkelt sätt. Jag kan hålla koll på var jag har kommenterat och om andra har kommenterat efter mig.

De andra bloggarna finns på Blogspot.com och de hamnar helt i skugga för mig. Det finns inte någon möjlighet att jag kan upptäcka dem om jag inte googlar och hittar dem.

Jag vill passa på att tala om varför jag valde just WordPress.com och inte Blospot.com. Det har att göra med att jag använder program med fri och öppen källkod. WordPress är ett sånt program. Så innan jag började kunde jag skapa en virtuell server på min dator här hemma och installera WordPress. Sedan kunde jag kolla hur det fungerade innan jag registrerade mig för ett konto här.

Men för den som funderar på att börja blogg, kan jag verkligen rekommendera det. Man kan har gjort något eller gått och funderat lite. Då blir bloggen ett sätt att formulera sig och få lite mer ordning på sina tankar. I och med att det du skriver bli offentligt, kan du också få kommentarer och synpunkter från andra. Och att komma igång här på WordPress.com är enkelt.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 08 augusti 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Jag har fått lite uppmärksamhet

  1. Mats

    12 augusti 2011 at 08:21

    Coolt!
    Det numret ligger nog i stan och väntar på mig.

    Kanske skulle någon sätta upp en form av portal för förskolebloggar?

    (wordpress rules)

     
    • Maths

      12 augusti 2011 at 17:41

      En portal låter bra. Det är ju inte helt uppenbart när någon börjar blogg, utan man måste hitta personen på något sätt. Här på WordPress.com går det bra, men man kan ju blogga på fler ställen.

       

Kommentera

 
