RSS

Datorbedrägeri via telefon

22 Jul

Det är nästan otroligt vilka sätt man kan hitta på att lura folk. Prov på ond social ingenjörskonst hittar man till exempel i sin mail och på Facebook. Men man slår sig lite för pannan när man man läser om att bedragarna även använder telefon nu mera. Och att folk faktiskt går på det.

Om telefonen ringer och någon med indisk engelska på andra sidan luren säger att din dator är full med virus – då är det kanske dags att dra öronen åt sig.

På sajten Missatsamtal.se kan man se allt fler varningar från personer som tagit emot samtal av någon som säger att de ringer från ”Microsoft”, ”Computer Support” eller ”Windows”. Uppringaren fortsätter sedan med att tala om att den uppringdes dator är drabbad av farliga virus och att de måste ladda ner en viss programvara för att de ska kunna bli hjälpta över telefon.

Telefonnumret som bedragarna ringer ifrån är i många fall 001000181. Det här telefonnumret dyker upp i sammanhanget på flera nätforum där man kan diskutera bedrägeri.

De som ringer uppges prata engelska med indisk brytning och de vill att man ska installera eller aktivera programmet Teamviewer på datorn, via en webbsida. Om man gör det kan bedragarna ta full kontroll över datorn, installera program som sedan avlyssnar alla nedslag på tangentbordet, virus och mycket mer.

Jag antar att det än så länge har skett i liten skala, eftersom det är första gången det dyker upp offentligt så här. Så än har folk inte hunnit förstå och därför förstått att skydda sig. Gå alltså inte på det här!

Om vi nu inte har ett fall av ”råtta i pizzan”, alltså en form av sägen. Eller är det bara en bra historia som en del tycker om att dra och brodera på? För vem har numret 001000181? Någon som har kollat?

Man kan till och med hitta videos på YouTube om det här. Så man kan ju lätt få för sig att det faktiskt har hänt.

Nu säger jag inte att det här är en bluff. Varför all del skeptisk. Inte minst om någon ringer oanmäld och påstår att du har fått virus på din dator.

Uppdatering 120313
Nu har det här bedrägeriet tydligen blivit döpt till telefontricket. Läs om det i SvD, Telefontricket allt vanligare it-brottet mot privatpersoner

Uppdatering 120512
Idag skriver Aftonbladet om att ”Microsoft-bedragare säljer falska virusprogram”. Här får man en inblick i hur det går till vid ett sådant här scam. Hur en engelsktalade person ringer upp och guider en installation av virus, för att sedan hjälpa till med att gå in på banken och plocka ut pengar.

Det hela bygger på att man bygger på det förtroende som folk verkar ha för Microsoft, utan att kolla att personen faktiskt ringer därifrån. Att köpa saker via telefon är inte att rekommendera. Sedan gör folks godtrogenhet och att de inte är beredda på vad som kommer, att det ibland lyckas. Så var på er vakt där ute!

Uppdatering 120912
För ett par veckor sedan hittade jag följande aktuella artiklar i ämnet.

 
7 kommentarer

Publicerat av på 22 juli 2011 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: ,

7 svar till “Datorbedrägeri via telefon

  1. Isabella Jonsson

    01 oktober 2011 at 07:29

    Det hände mig för några dagar sedan! En man som talade engelska med indisk brytning ringde och frågade om det var jag son var Mrs Jonsson. När jag bekräftade det sa han att de upptäckt att något var fel på min dator och skulle hjälpa mig med det. Jag hade hört talas om det här innan så jag svara de att jag inte var intresserad av att tala med honom för jag hade hört talas om detta och visste att det bara var en bluff. ”Do you think this is a scam?” Ja svarde jag och la på luren i örat på honom.
    Jag känner mig lite oroad för vid tiden för samtalet var jag uppkopplad på internet. Men jag lämnade inga uppgifter eller följde inte några instruktioner.
    /Mrs Jonsson.

     
    • Maths

      01 oktober 2011 at 14:45

      Klokt av dig att inte lämna några uppgifter. Det borde inte finnas så många möjligheter att koppla ihop adressen på din dator med ditt namn och telefonnummer. Jag tror inte dom ger sig tid att undersöka på det sättet.

       
  2. Anna

    12 november 2011 at 01:22

    Det hände mig exakt samma sak idag! En man som pratade engelska med indisk brytning ringde mig och sa att det är risk att det är fel på min dator och han ska ge mig instruktioner för att få reda på om jag har detta felet och rätta till det. Han lät stressad och ”busy” som om det var mycket viktigt och bråttom att åtgärda felet. Det verkade mycket skumt och jag frågade varför han ringde och inte skickade e-mail istället. Han sa att han vet inte om jag gör rätt om han skickar e-mailet. Jag svarade att jag inte tänker att följa hans instruktioner on line utan kan skriva de på papper och senare se om jag ska använda dem. Han sa OK men efter när jag hämtade papper och penna var han inte kvar.

     
    • Maths

      12 november 2011 at 11:26

      Det verkar vara så dom jobbar. Det gäller att inte ladda ner något eller uppge några uppgifter om sig själv.

       
  3. Katrine

    10 mars 2012 at 14:34

    …. och idag hände det mig… För några timmar sen ringde telefonen (med hemligt nummer) och i andra änden efter en stunds tystnad började en Indier på sin Indiska Engelska presentera sig och han sa han var från ”windows service” och ville prata om min dator, längre hann han inte innan jag bara sa no, bye och slängde på i örat på honom. Jag hade inte hört talas om just den här bluffen men förstod ju att det var något som inte stämde. Googlade lite och kollade upp och hamnade så småningom även här, så jag ville bara säga att nej, det är ingen skröna.

     
    • Maths

      10 mars 2012 at 16:48

      Jag har tyvärr förstått att det inte är en skröna. Det kändes helt befängt första gången jag läste om det. Men det är tydligen en del av vår verklighet nu. Bra om ingen nappar på scammen.

       
  4. Anders Lundin

    22 mars 2012 at 23:55

    Jag råkade ut för detta för första gången igår. Det var en kvinna, som pratade indisk engelska och försökte hävda, att jag hade virus på min dator. Jag påpekade bestämt, att jag inte hade virus, men det örat ville hon inte höra på.
    Jag frågade sedan varifrån hon hade fått mitt telefonnummer. Då blev hon sur, snäste ”that’s none of your business, go to hell!” och lade på.
    Inte för att jag för ett ögonblick trodde ett ord av vad hon sade, men jag undrar lite varför de blir sura och oförskämda mot en om man säger emot. Hur tror de att det ska öka chanserna att man ska gå på det?

     

Kommentera

 
