RSS

Hur mycket är vi villiga att lämna ut på internet?

12 Jul

Jag läser på Slashdot att Yahoo! har ändrat licensavtalet så att de kan skanna användarnas mail. Det här väcker en del känslor hos en del. Det här var en nyhet på BBC Radio 1. Se också en artikel på IT Pro.

Läget har ju två sidor. Dels vill Yahoo! inte släppa igenom spam, dels vill de ha inkomster genom att kunna servera oss annonser som vi ska klicka på. Båda sakerna kräver skanning av posten. Så för att slippa spam får vi stå ut med det. Och klickar vi inte tillräckligt mycket på de annonser som serveras oss, då går företaget under i brist på inkomster och vi står där utan någon gratistjänst.

Om man vill skydda sin e-post, d v s innehållet i den, då bör man kryptera den. Det blir lite mer komplicerat bara. För den du har en korrespondens med måste ha en din nyckel för att avkryptera ditt brev. Företag som skickar din inloggningsuppgifter kan knappast förväntas göra det krypterat.

Och det gäller inte bara inom e-posttjänsten, för den skickas i klartext även över hela internet för att nå fram. Så den som vill avlyssna din korrespondens har det ganska enkelt. Så man kan inte säga, som någon kan hävda, att man får vad man betalar för. E-post skickas alltid öppet, även om de som tar betalt för sina tjänster.

Å andra sidan använder jag tillägget Adblock Plus i Firefox, så jag ser ingen reklam alls. Så hur mycket än Yahoo! anstränger sig för att ge mig anpassad reklam, så når den mig inte. Och så länge som de inte stjäl saker, så kan de väl få skanna.

Det här gäller även GMail, som var öppna med skanningen redan från början. Vi är produkten som Facebook, Google och Yahoo drar in pengar på. Faktum är, att för alla gratistjänster vi använder är vi en produkt som de kan sälja. Vare sig det är Facebook, Google eller Yahoo. På något sätt måste vi förhålla oss till det.

Det är inte bara vad du skriver som företagen kan gräva i och sälja. De uppgifter du ger om dig själv i presentationer och statusmeddelanden av olika slag, kan också ge ledtrådar till vem du är och vad du kan vara intresserad av att till exempel köpa.

Att sälja användardata kan förstås vara lukrativt även för andra. Det har säkert gjorts även innan internet. En databas över kunder är guld värd. För en penning kan man köpa den och slippa mödan med att samla data själv. Det som är den stora skillnaden idag är väl skalan på databaserna och att många stora aktörer är multinationella.

Men det finns även andra, där man kan förvänta sig att de håller användarnas integritet högt, som kan dra fördel av det här. Företag som man kanske litar helt på. Det kan finnas tecken på att även banker kan vilja utnyttja sina kunddata. En bank kan ge en väldigt ingående bild av vem du är och vad du väljer att lägga pengar på. De kan se vilka räkningar du betalar och var du handlat med ditt kort.

Då blir den stora frågan var den personliga smärtgränsen går. Vem eller vilka vill du kunna lita på att de håller dina uppgifter för sig själva? I vilka syften vill du att dina data ska kunna delas med andra? Och vem kan man lita på när man lever sitt liv på internet?

För mig har det här varit en liten ögonöppnare. Jag är inte längre bara en kund eller konsument, jag är en produkt och en vara också. Nu måste jag fundera på hur jag ska förhålla mig. Vilka jag ska välja att ha sällskap med? Och hur ska jag som medborgare förhålla mig till problemet?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 12 juli 2011 i Dator, Internet, Säkerhet

 

Etiketter: , ,

2 svar till “Hur mycket är vi villiga att lämna ut på internet?

  1. Fllipper

    19 juli 2011 at 01:07

    Varför ska inte bankerna kunna använda min publika publicerade nyckel? Hade de minsta säkerhetskänsla så skulle de ju givetvis använda den på studs.

     
    • Maths

      19 juli 2011 at 16:49

      Det kan så vara. Men här är snarast frågan om min svenska bank får lust att sälja statistik om mig och min inköp till tredje part för att kunna tjäna ännu mer pengar på mig. Hur säker är mina vanor hos banken?

       

Kommentera

 
