RSS

Du är produkten Facebook och Google+ säljer

01 Jul

Samtidigt som man på många håll börjar lämna Facebook, har nu Google lanserat sin egen motsvarighet, Google+. Men är det inte i grunden ändå samma?

Båda är vinstdrivande företag som vill profitera på människors lust att ha kontakt med andra människor, att nätverka, att dela historier och nyheter med andra. De har båda ett lite tvivelsaktigt förhållande till människors privata data, de data folk delar med sig av.

Men jag läser ett intressant inlägg på Slashdot om det här. Och för mig ställer det saken i ett litet nytt ljus. För vad är alla dessa människor (inte jag själv, men resten av min familj inräknad) i den här cybervärlden?

Jo, de är den produkt som dessa båda företag säljer för att få annonsörer! Lura dig inte att tro att du är den de riktar sig till, för du ger inga pengar för de tjänster du utnyttjar. Nej, de som ger alla anställda på Facebook och Google inkomster till god mat och gott boende, är annonsörerna.

Två citat från Slashdot.

They have customers, but it’s not their users. They’re the product. Yes, dear user of Facebook, you’re not their ”valued customer”. You are what they are selling. You are the product. You are a bit like the native Americans when the white people came. Ignorant of what this ”trade” really means, what it really means that you hand over your private space for a few trinkets. Your data is valuable, but you hand it over for a few shiny beads.

But hey, don’t feel bad. Facebook ain’t the only one. It’s about the same with private TV. You, watching it, aren’t their customer. You’re their product. They’re selling you to the ad companies. So it’s not like Facebook is the first ”evil” company to exploit that people attach little value to their time and data, they just took it to a new level.

Och sedan.

It may not be Facebook, but it’s still Google, and Google is still a company whose entire business model revolves around mining user data and using it to sell advertising. Google also shares Facebook’s general disdain for privacy.

Det här kan vara något att tänka på nästa gång som Facebook ändar hur du gör inställningar för sekretess. Eller när information läcker ut. Jag vet inte om gratis alltid är så gott.

Nu vill jag inte avråda folk från att använda de här båda tjänsterna, bara att alla ska vara på det klara med vad det handlar om och alltså tänka på vad man göra. För det är inte bara vad Facebook och Google gör med dina data som är intressant. Det finns även andra som kan se det du skriver och det kan få konsekvenser. Och alternativen är ännu långt borta och oprövade.

Så var försiktig här ute på nätet!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 01 juli 2011 i Dator, Internet, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , ,

2 svar till “Du är produkten Facebook och Google+ säljer

  1. Hund

    02 juli 2011 at 12:33

    Bara foliehatten som saknas.🙂 Jag ser inte problemet med att Google skulle råka veta att jag dricker kaffe hos min granne. Annat vore det ju om om jag delade ut min RSA-nyckel eller så.😛

     
    • Maths

      02 juli 2011 at 16:32

      Det är inte fikat som är problemet, utan den mängd ”kunskap” Facebook, Google och Microsoft har om oss. Hade det varit staten hade folk varit ute på gatorna för länge sedan. De skulle kunna vara en världsomspänande statistisk centralbyrå. Vem vet vilken info de kan samla? Och vilka tolkningar de gör?

      Jag säger inte att folk ska låta bli att använda deras tjänster. De fyller en funktion i miljoner människors liv. Men man ska inte vara aningslös.

       

Kommentera

 
