RSS

Firefox 5 på Ubuntu 10.10

23 Jun

Efter att ha upptäckt att min Firefox var både åldrad och död, började jag fundera på hur jag skulle installera den senaste versionen på ett enkelt sätt. Och efter en instruktion här har jag nu uppgraderat till version 5 av Firefox i Ubuntu 10.10.

Så här gick det till.

  1. Ladda ner från Mozillas kanalsida. Här hittar man även betaversionen och aurora (alfa) för kommande versioner, vilket kanske kan intressera någon.

  2. Pack upp filen, som är en arkivfil. Antingen gör man det med Nautilus genom att höger klicka och välja Öppna med Arkivhanteraren. Eller så gör man det i terminalen.

    cd ~/Hämtningar/
    tar xjf firefox-5.0.tar.bz2
    
  3. Nu flyttar man den uppackade mappen till katalogen /opt. För att kunna göra det måste man ha administrativa rättigheter på datorn. Har man en tidigare version i /opt tar man först bort den.

    sudo rm -r /op/firefox
    sudo mv ~/Hämtningar/firefox /opt/firefox
    
  4. För att kunna använda den nya versionen måste man ändra på en del länkar. Det här exemplet gör Firefox 5 till standardwebbläsare.

    sudo mv /usr/bin/firefox /usr/bin/firefox-old
    sudo ln -s /opt/firefox/firefox /usr/bin/firefox
    
  5. Man kan nu starta den nya versionen istället för den gamla. Om man nu vill använda den gamla, då startar men den i terminalen med följande kommando.

    /usr/bin/firefox-old
    

För att ha kvar den gamla som standardwebbläsare, gör man helt en en länk från /opt/firefox/firefox till /usr/bin/firefox5 och öppnar den i en terminal eller genom en genväg.

När jag sedan öppnade Firefox, så var det några tillägg som inte var kompatibla. Lyckligtvis var det några jag ändå inte använde. Annars var det inga problem. Alla mina bokmärken följde också med.

Så här långt fungerar det bra. Jag ska bara lära mig de nya funktionerna som kom med version 4.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 juni 2011 i Dator, Firefox

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
