RSS

Kort invänjning är bäst

14 Jun

På Lärarnas Nyheter hittar man idag en artikel om olika modeller för inskolning. Man utgår från förskolläraren Marie Arnesson Eriksson som i höst kommer med en bok i ämnet.

De två modeller som verkar finnas, är antingen varianter av den långa, som tar 2 – 3 veckor där barnet succesivt kommer in allt längre tid på avdelningen, eller den föräldraaktiva varianten, där det går på 3 – 4 dagar och föräldrarna är med de första tre. Men vilken är då bäst?

– Det finns heller inga studier som visar att en modell skulle vara bättre än en annan, säger hon.

Och tacka tusan för att det inte finns några studier om invänjning, för det är ju omsorg. Sånt pysslar inte pedagogiken med! För barn verkar inte ”lära sig” något, t ex matematik, och då är det ointressant.

Däremot är jag lite förvånad att psykologerna inte har forskat kring det här. Med tanke på att det en majoritet av alla 1- och 2-åringar vistas på dagis, så borde man ha börjat forska på de känslomässiga aspekterna av den vistelsen. Nu har man lämnat det fältet för den pedagogiska forskningens hemkokta psykologi.

När det gäller min egen inställning i frågan om val av modell för invänjning, anser jag att den föräldraktiva är den att föredra. Jag tänker har citare mig själv från en kommentar på Lars H Gustafssons blogg.

Jag har nu i 5-6 år använt den föräldraaktiva invänjningen, den som tar ca 3-4 dagar, och jag vill inte tillbaka till den på tre veckor. Tanken med att ha tre veckor och att successivt vänja in barnen är god, men faller rent pratiskt. Den skapade en otrolig separationsångest hos både barn och föräldrar. Under flera veckor varje höst höll mitt hjärta på att gå sönder av alla ledsenhet och ångest.

Med den nya metoden är föräldrarna med under tre hela dagar. Vi hinner lära känna varandra och deras osäkerhet är minimerad. Det är genom dom som barnet kommer in på avdelningen. På fredagen lämnar de och går hem. Jag har nästan aldrig några ledsna barn nu för tiden! Även föräldrarna är lugna.

Jag har tidigare beskrivit hur det gick till på min förra arbetsplats med hembesök, första-, andra och tredje dagen. Förutom hembesöket gör vi i princip lika på mitt nuvarande. Och till hösten väntar mig, vad jag vet nu, en invänjning med 8 nya småttingar.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 juni 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
