RSS

Får jag semester nästa år?

13 Jun

Idag har varit den första dagen på min hett efterlängtade semester. I fem veckor ska jag nu vara ledig, kunna hämta andan och bara få vara. Och ni ska veta att jag behöver ledigt, för det har varit ett tungt år.

Men alla tycker tydligen inte att vi som jobbar inom barnomsorgen ska få ha semester på sommaren. SVT skriver om hur föräldrar känner press inför att vi tar ledigt på sommaren. Och bland andra Annelie Nordström, ordförande i Kommunal uttalar sig så här.

-Jag tycker att det är fräckt att stänga dagiset på sommaren när väldigt mycket av våra olika samhällsfunktioner faktiskt måste vara igång hela året, säger Annelie Nordström, ordförande för Kommunal.

Men tyvärr, Annelie, dina barnskötare och vi förskollärare har inte många andra möjligheter att få ut någon semester, annat än på sommaren och till jul. Vi kan inte ta någon längre ledighet under terminerna. Och som fackföreningsordförande borde hon veta hur det förhåller sig.

Eller är det så att vår rätt att ta ut semester ska inskränkas? Ska vi som tjänstehjon alltid finnas tillhands? Kommer jag då att få ut någon semester nästa år?

Som i många andra fall handlar det om resurser. Finns det bara tillräckligt med folk så bordet det inte vara något problem att hålla öppet 365 dagar om året. Men så ser inte verkligheten ut.

Men den här sommaren kan jag i alla fall njuta av min ledighet. Utan dåligt samvete.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 13 juni 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Får jag semester nästa år?

  1. Morrica

    14 juni 2011 at 07:53

    Detta elända sommarlov ställer till det på många sätt!

     
    • Maths

      14 juni 2011 at 08:48

      Ja, tänk vilket elände det är att folk vill kunna vara lediga. Vi kanske ska avskaffa ledighet? 😉

       

Kommentera

 
