RSS

Den mänskliga gnistan: apan i oss

04 Jun

Jag har ikväll sett del två av programmet Den mänskliga gnistan: Apan i oss på Kunskapskanalen. Det handlar om vad som skulle kunna vara unikt med oss människor när man jämför oss med apor.

Aporna lär vara våra närmsta släktingar i djurvärlden. Det skiljer det miljoner år mellan oss och den tidpunkt när vi lär ha tagit olika riktningar i utvecklingen.

  1. Orangutangen 15 miljoner år
  2. Resusmakaker 14 miljoner år
  3. Dvärgschimpanser 12 miljoner år
  4. Schimpanser 6 miljoner år och med bara 1% skillnad i DNA

Programmet talar om att det finns båda likheter och olikheter, att det finns en skala och inte något absolut. Och någon i programmet talar om att vi människor i grunden är som aporna och reagerar som dem, men att vi sedan har några lager ovanpå som gör oss till människor och inte apor.

Abstrakt tänkande

Det första vi får reda på är att schimpanser inte har förmåga till abstrakt tänkande, ingen förmåga att generalisera från erfarenheter. I programmet klarar de inte av att bilda begreppen lätt och tung.

Schimpanserna bildar föreställningar, verkar det som, men de reflekterar inte över det. De kan inte resonera om saker de inte kan se eller känna, utan deras värld är väldigt konkret. De uppfinner inte det osynliga för att förklara det synliga, som en forskare i programmet uttryckte det.

Ett abstrakt tänkande för problemlösning har människobarnet redan vid 3 års ålder. Och fram till vuxen ålder utvecklas det olika sätt. Så här finns det en skillnad mellan oss och aporna.

När man som jag jobbar med de allra minste, kan man se den här utvecklingen. Även om deras värld är väldigt konkret, så kan man, om man är medveten om det, se hur de skapar kategorier för olika saker och hur det hjälper dem att utföra saker.

Förstå vad andra tänker och känner

Det här handlar om att kunna läsa av och förstå andras tankar och känslor. Att tänka vad andra tänker. Med ett annat ord: mentaliseringsförmåga. Och den här skillnaden gör att vi människor har ett helt annat sätt att hantera sociala situationer.

När det gäller människor så kan vi övertala andra, få dem att se vår sida av saken och då kan utgången bli en annan. Vi kan tänka i flera steg och generalisera från tidigare upplevelser av olika slag. Jag vet att du vet att jag vet. Det här är också grunden för den mänskliga förmågan att manipulera andra.

Det här draget finns bara i liten utsträckning hos apor. Och människobarnet lär sig det här under sina första fem år. Min erfarenhet är, att man inte riktigt kan utgå ifrån att de allra minsta förstår vad man menar eller vill. Grunden för mentaliseringen finns där, men den behöver en bra jordmån för att utvecklas.

Hjälpsamhet

Ett annat drag är att människan är jordens snällaste apa. Hjälpsamhet är ett område där vi överglänser aporna. Har man läst Jesper Juuls bok om det kompetenta barnet så känner man igen tanken att barn samarbetar. Och det kan alltså vara ett rent mänskligt drag. Även om det kan finnas gränser för en hjälpsamhet.

Visst en apa kan hjälp någon som inte när ett föremål och vissa ett mått av altruism. Men människobarnet vill hjälpa till med allt möjligt. Alltså inte bara när det verkar som om någon har lite problem. Men att få två apor, alfahannar, att samarbeta ska i princip vara omöjligt!

Intresse att lära av andra

Ett annat område där vi skiljer oss från aporna, är inlärning. Och här tar programmet upp två sätt att lära sig nya saker: att lära sig av andra eller inte.

En orangutang kan se hur en annan orangutang gör, men den lär inget för egen del av det, även om den andre lyckas. Istället gör den på sitt eget sätt. Schimpanser lär av varandra, att se hur andra gör. Finns det flera sätt att lösa ett problem på, så gör de bara det som är ”kultur” inom deras grupp.

Det som skiljer människan från aporna är, att vi undervisar aktivt. För vi lär oss både på egen hand, men mycket tar vi in genom att iaktta andra och genom att vi får lära oss saker av andra. Vi kan alltså medvetet försöka lära ut saker till andra. Inga andra djur har skolor där deras avkomma förväntas lära sig saker.

Schimpanser däremot är rivaler. De kan se hur andra gör och lära sig av det, men de samarbetar inte, utom under vissa omständigheter.

Till och med ett barn kan visa andra hur man gör, bara för att hjälpa den andra.

Samarbete börjar med pekfingret

En sista intressant fråga är den mänskliga egenheten att peka. Apor pekar inte. De förstår inte att ett pekande innebär att man vill hjälpa dem och för att samarbeta med dem. Men det lär sig människobarnet redan innan ett års ålder, om jag inte minns fel från när jag läste Daniel Stern.

Forskaren som säger detta i TV-programmet, vill hävda att pekandet är grunden för mänskligt samarbete och att språket ligger utanpå pekandet.

Apor förstår inte den gesten. Men hundar gör! Det intressant är då att vargar inte gör det. Och här finns en spännande tanke. Hunden har varit med oss i ca 15.000 år. Det verkar som om människan har avlat fram ett djur som den kan kommunicera med, nästan som med en annan människa.

Också lite salt

Nu ska vi vara lite skeptiska, att ta tankarna i programmet med en liten nypa salt. Som någon i programmet säger, så är det här en ung forskning. Vi kan alltså inte vet säkert. Men jag tycker att det ändå ger intressanta tankar, när det gäller hur vi ska möta våra barn på ett mänskligt sätt.

Ser jag till mitt arbete, så kanske det finns vissa saker som det är mer grundläggande att förstärka och få lära, än det som nämns i läroplanen. Och ska vi ha en mänsklig verksamhet, är kanske inte matematik och naturvetenskap det första man ska fokusera på och då kanske inte på det sätt man gör i skolan.

Vill du själv se programmet finns det tillgängligt på UR Access fram till den 31 augusti 2013. Det kan vara väl värt, för det ger en hel del tankar.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 04 juni 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: