RSS

Nu har jag köpt en Netgear N300 (WNR3500L) router

16 Maj

Då har jag gjort vad jag har kunnat för att klara av den 8 juni och vidare. Jag har köpte en router: Netgear N300 (WNR3500L). Den klarar även version IPv6 av internetadresserna, förutom mycket annat.

Den känns lite enklare än min gamla D-Link DIR-855. Bland annat så ger DIR-855 möjligheten att utnyttja även 5GHz-bandet, vilket inte krockar med så många andra enheter av olika slag. Den gav också möjlighet att ha koll på alla anslutningar till internet. Så lite fattigare känns WNR3500L. Men den har å andra sidan sina fördelar, t ex stödet för IPv6.

Annars har det väl mest handlat om att hitta på en ny plattform. Saker är ordnade lite olika och har lite andra namn. Men den funkar och jag kom igång snabbt. Både skrivaren och NASen är anslutna, liksom alla datorer och min mobil.

Det går också att sätta in ett USB-minne i routern och ha det som ett slags delade dokument på nätverket. Man kan även göra det tillgängligt på internet, om man vill.

Min nya router från Netgear: WNR3500L

Det enda negativa är väl att min dotter, som sitter i ett annat rum än routern, inte kan koppla upp sig mot routern med Windows XP. Med den förra routern bröts kontakten bara ibland, men nu går det inte att ansluta. Signalstyrkan är hög, men det blir alltså inte någon internetuppkoppling. Däremot funkar det i Ubuntu! Hon har alltså dubbelstart (dual boot) på sin dator.

Skulle jag vilja ”leka” lite, så finns det även möjlighet att installera ett annat firmware på routern. Antingen OpenWRT eller DD-WRT.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 16 maj 2011 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , , , ,

10 svar till “Nu har jag köpt en Netgear N300 (WNR3500L) router

  1. Hund

    16 maj 2011 at 21:34

    Funktionaliteten du saknar finns säkerligen i DD-WRT. 🙂

     
    • Maths

      17 maj 2011 at 16:59

      Ajdå. Det låter som om jag får överväga att testa DD-WRT ändå. 😉 Men jag får göra det i slutet av sommaren i så fall, för nu hinner jag inte. Och jag behöver läsa på lite. Inte minst om hur man installerar DD-WRT. Men jag återkommer.

       
  2. mekaniseradApelsin

    19 maj 2011 at 13:41

    En sån har jag varit och dragit lite i. Känns som det är dags att uppgrader min gamla wgt634u som visserligen (genom openwrt) redan stöder allt tekniskt (utom 5GHz) som du nämner, men som saknar gigabitnätverk.

    Vill väldigt gärna höra uppdateringar om det här.

     
    • Maths

      19 maj 2011 at 15:01

      Vi får väl se hur mycket tid och ork det blir till det. Men jag har tre veckor kvar till semestern och då får vi se.

      Den enda invändningen jag har mot WNR3500L så här långt, är att jag ibland tvingas starta om den. Det trådlösa hänger sig, vilket det trådbundna inte gör. Men det kanske finns någon inställning för det.

      Dom mer estetiskt inriktade kvinnorna i familjen tycker dessutom att den är snyggare än den gamla DIR-855. Och det j*iga är att dom har nog rätt. 😉

       
    • Hund

      19 maj 2011 at 15:26

      Jag har samma router, det var jag som tipsade Maths om den. 🙂 Något speciellt du vill veta? Jag kör stock f/w dock, har inte haft några problem med den och det jag pressade igenom ca 936 Mbit med ett 250 anslutningar när jag testade den förut. 🙂

       
      • Robin

        02 december 2011 at 00:41

        Jag har problem med det trådlösa också, min kompis dator blir hela tiden från kopplad o så får han tbx anslutningen :S har orginal firmware och nyss köpt denna för min förra krångla.. o så e de samma skit med denna äckel router.

         
        • Maths

          02 december 2011 at 16:30

          Om nu två routrar inte fungerar, kan det vara så att det strular för din internetleverantör? Vilken har du? Com Hem?

           
          • Robin

            06 december 2011 at 01:52

            Har Telia, läste att dlinken jag har hade diverse problem. men nu har jag bytt in Netgear routern och ska byta igen. Får se hur de går.

             
  3. Bert

    31 juli 2011 at 16:39

    Vet du om den fungerar med Telias BredbandsTV?

     
    • Maths

      31 juli 2011 at 19:15

      Har själv Com Hem, så jag vet inte. Vi har tre hål i väggen där kabel-TV är ett. Sedan har vi ett modem för telefon och internet. Men routern har bara internet.

       

Kommentera

 
