RSS

Hur klarar jag övergången till IPv6?

08 Maj

Adresserna på internet är slut! I alla fall i Asien och i Europa är de också nästan slut. Åtminstone de som gäller adressen för standarden IPv4. Och den standard som ska efterträda, IPv6, har ännu inte slagit igenom fullt ut. Man kan då undra om jag som privatperson kan använda den nya IPv6-standarden? Svaret är: i princip. Men hur ser det ut i praktiken?

För att det ska fungera måste all den utrustning som hanterar adresser ha stöd för IPv6. Hos mig handlar det om kabelmodemet, routern och de enskilda datorerna, samt min internetleverantör.

Och det brådskar! För redan den 8 juni i år kommer företag som Google, Facebook och Yahoo att testa hur det fungerar ute i världen. Är internet redo för IPv6?

Stöd i datorn

Först tittar jag lite på familjens datorer. Har Windows XP och Windows 7 stöd för IPv6? Det vet jag inte, men i alla fall Windows 7 borde ha det. Datorerna som kör Ubuntu har stöd, både 10.04 och 10.10. Linuxvärlden har överlag haft stöd för IPv6 länge.

Det här kan jag märka när jag installerar Ubuntu. För installationsprogrammet söker efter en IPv6-adress men får det inte. Jag till och med se att jag har en IPv6-adress, men den försvinner efter en stund.

Det handlar också om de program jag kör på datorn. Jag vet att Firefox har stöd, för där kan man tvingas stänga av det för att surfandet inte ska lagga. Och eftersom vi inte kör med Internet Explorer utan Firefox eller Google Chrome på Windows, så är det inte något problem där heller.

Men det finns även andra program som vill ut på internet. RSS-läsaren, chatklienten, e-postprogrammet och Bittorrentklienten. Hur klarar de övergången?

Router och modem

Vad jag vet är att vår router, D-links DIR-855, inte klarar IPv6. Och efter vad jag har förstått, så är det ännu inte aktuellt med en uppgradering av firmware. Så här har jag en falskhals.

Jag har varit runt i butikerna och försökt hitta någon router som stöder IPv6, men jag har inte hittat någon. Så hur kommer man runt det här? Har någon ett tips? Det måste finnas någon router som stöder IPv6.

Att man inte kan hitta IPv6-klara routrar i handeln känns lite märkligt. Men kanske har man även här stoppat huvudet i sanden. Om det inte finns någon efterfrågan kanske inte tillverkarna vill satsa. I alla fall inte ännu. Men nu börjar det brinna i knutarna, så det är dags att leverera.

Kabelmodemet då? Den är av märket Webstar. Men ett modem ska inte hantera internetadresser, vad jag vet, så det borde inte vara något problem.

Internetleverantören

Min internetlevernatör är Com Hem och de skriver så här om sin övergång till IPv6.

Com Hem har ansökt om IPv6-adresser och även blivit tilldelade adresser. Stora delar av vårt nät är också redan förberett för IPv6. EuroDocsis 3.0, som är den standard som vårt bredbandsnät bygger på, stöder också IPv6 fullt ut. Arbetet med övergången är alltså påbörjad, vi har dock inget datum för när vi kommer att erbjuda IPv6-adresser till våra kunder. (Com Hem)

Även om det inte är fullt utbyggt, så är det på gång. Men fungerar det den 8 juni? Å andra sidan kanske inte det spelar någon roll om jag inte kan hitta en router som kan göra sitt jobbet.

Flaskhalsen är routern

Så om det inte dyker upp routrar för hemmanätverk snart, så kommer jag alltså inte att klara av att använda internet fullt ut. Allt annat verkar vara på plats, utom just det.

Den 8 juni kommer att bli intressant. Vad kommer jag att nå på internet den dagen? Alla de platser som har IPv4 adresser, så klart. Men vilka tjänster kommer jag inte att kunna nå? Om en månad får jag veta.

 
11 kommentarer

Publicerat av på 08 maj 2011 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , , , , ,

11 svar till “Hur klarar jag övergången till IPv6?

  1. Hund

    08 maj 2011 at 19:21

    Min router har stöd för IPv6 och min ISP, Bahnhof erbjuder redan IPv6. Så jag är redo!

    Dock ser jag inte varför det är till att oroa sig, även om stackarna med reserverade IPv4-adresser tar slut går ju inte jorden under, det finns en massa lediga IPv4-adresser man kan nyttja några år framöver. Dom sista stackarna reserveras ju bara åt bl.a internetleverantörer och jag tvivlar på att dom håller dom för sig själv och inte låter kunderna nyttja dom.🙂

     
    • Maths

      08 maj 2011 at 20:11

      Vilken router har du då? Det vore ju köpläge inför sommaren.

      Sedan är det sant att det finns IPv4-adresser som inte används. Men när den standarden kom fick många universitet i USA en tilldelning som överstiger den som Kina har. Jag tror dock inte att universiteten kommer att släppa dom ifrån sig. Så därför kommer dom att vara låsta.

      Det är dessutom lite kris, för det är inte bara datorer som behöver IP-adresser, även mobiltelefoner och annan utrustning kan behöva det också. Kanske även bilar? Och det man är rädd för, är att bristen på adresser ska hämma utvecklingen av nätet. Och nu när bland andra Google och Facebook kör direkt med IPv6, utan att tunnla den genom IPv4, då blir det bråttom.

       
  2. Hund

    09 maj 2011 at 20:40

    Tror du jag skulle köpa en router som inte körde Linux?😉 Det går att köra ddwrt på den med om man så önskar.

     
    • Maths

      10 maj 2011 at 17:45

      Det borde jag ju ha förstått.😉 Jag såg på routerns hemsida att det fanns en community och att man kunde använda ddwrt. Har inte prövat det, men jag kanske skulle pröva. Är det svårt att installera?

       
      • Hund

        10 maj 2011 at 20:30

        Mjae, aldrig gjort det själv då jag inte haft behov av det. Men det kan väl inte krävas en examen inom raketforskning direkt.🙂

         
        • Maths

          11 maj 2011 at 16:33

          Om jag gör det, får jag väl skriva ett inlägg om det.🙂 Jag har väl en liten nörd i mig, kan tänka.😉

           
  3. Hund

    11 maj 2011 at 16:50

    Gör så!😀

    (Dumt att man inte kan svara på alla inlägg och att man måste göra en ”ny” kommentar)

     
    • Maths

      11 maj 2011 at 19:11

      Det beror på hur många nestlade kommentarer man vill ha. Jag hade 3, men har nu ändrat till 7. Hoppas det räcker.

       
      • Hund

        11 maj 2011 at 20:20

        Okej.🙂

         

Kommentera

 
