RSS

Se eller inte se den nya tekniken

01 Maj

Google.se uppmärksammar idag den 1 maj 2011 att det är 160 år sedan den första världsutställningen. De har som vanligt en bild ovanför sökfältet. Inget märkligt i det, så varför skriver jag om det? Jo, för den som har rätt webbläsare finns det något speciellt med bilden.

Jag kör just nu webbläsaren Firefox i version 3.6.17 på Ubuntu 10.10. Faktum är att det börjar bli en ganska gammal webbläsare. Bilden ser ut som vanligt.

google uppmärksammar världsutställningen

Så här ser Googles söksida ut med t ex Firefox

Idag har jag installerat webbläsaren Uzbl. Nu var det ett tag sedan jag använde den. Det var enkelt att installera för Uzbl finns nu mera i Programcentralen för Ubuntu. Det här är en ganska nördig webbläsare, så den är inte helt lätt att använda. Men den använder sig av Webkit för att visa webbsidor och Webkit ligger mycket långt fram när det gäller den nya tekniken på webben.

När jag nu går till google.se i Uzbl blir upplevelsen en annan. För när jag för pekaren över bilden, då händer något oväntat.

Googles söksida sedd med Uzbl

Så här ser Googles söksida ut med webbläsaren Uzbl, men också med Google Chrome.

Det dyker upp ett förstoringsglas som gör att jag kan zooma in delar av bilden. Och då kan jag se hur vissa saker rör sig. Tittar jag bakom trädet i mitten ser jag en fontän och där strömmar vattnet ner.

Tyvärr, för mig, så verkar det inte hjälpa att uppgradera Firefox i Linux och Ubuntu. Firefox 4 verkar inte heller klara av att visa det här. Så jag kanske ska börja använda Uzbl mer regelbundet igen. Eller Google Chrome. För Chrome använder också Webkit och kan alltså visa förstoringsglaset.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 01 maj 2011 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Se eller inte se den nya tekniken

  1. Andreas

    01 maj 2011 at 19:18

    Firefox 4 visar förstoringsglaset för mig. Detta under Ubuntu 11.04.

     
    • Maths

      01 maj 2011 at 19:40

      Det var konstig! Kan det ha att gör med att jag kör Ubuntu 11.04 i VirtualBox? Det var där jag testade Firefox 4. Men det glädjer mig att det funkar för dig, för då kommer det att göra det för mig när jag uppgrader min Ubuntu också.

      Hur som helst, ska man se det nya på webben ska man inte sitta med en gammal webbläsare, t ex Internet Explorer 6 eller Firefox 3.x. Uppgradera!

       

Kommentera

 
