RSS

Möte med fåglar i skogen

27 Apr

Under förra veckan hade jag samlingarna på avdelningen. Min tanke var att vi skulle uppmärksamma fåglar, eftersom det nu hörs många skogen. Hur gör man det konkret och lite överraskande? Jo, genom en bra ”ljud”-bok.

Boken heter Fågelsång. 150 svenska fåglar och deras läten. och är skriven av Jan Pedersen och Lars Svensson. Många fina bilder är det. Men det häftiga med boken är att man kan höra fåglarnas läten.

Så på samlingarna lyssnade vi på några fåglar som finns i just vår skog nu. Där finns ett korpar, kråkor, skator, talgoxar, blåmesar, hackspettar och bofinkar. Vi tog också med kattuggla och berguv för att få med ett par ugglor, även om jag inte sett eller hört några sådana i vår skog. Just nu ser och hör man också gråtrut och fiskmås.

Barnen har varit väldigt intresserade. En 1-åring blev ledsen i början när jag körde korpen. Men när barnet sedan kommit fram och själv fått fingra på ljudknappen, så har rädslan släppt. 3-åringarna verkade tycka att det var något nytt och spännande. Vi kunde sitta en kvart och lyssna på fågelsång.

Idag tog jag med boken ut i skogen. Vi brukar ha en samling där vi sitter och pratar lite, då kan vi även lyssna om vi hör fåglar.

Jodå, vi hörde fåglar. Den första fågeln kände ett barn direkt igen som en koltrast. Jag tog fram boken och vi lyssnade. Barnen var med på att koltrasten i boken lät som den vi hörde i skogen.

Sedan såg och hörde jag lite längre bort en bofink. Så jag klickade fram till bofinken i boken. Kunde barnen höra den fågeln. Jodå!

Men nu körde jag ljudet i boken några gånger. Jag har på TV sett hur man tagit en ljudinspelning av en fågel och spelat upp den i en annan fågels revir. Fågeln hade då kommit fram för att se vilken ”konkurrenten” varit. Och det var det jag testade.

Efter att ha spelat ljudet 3-4 gånger kom bofinkarna! De flög runt som om de undrade var inkräktaren fanns någonstans. De satte sig i ett träd alldeles bredvid. Nu kunde barnen se hur en bofink ser ut på riktigt! Vi satt länge och lyssnade och tittade. Barnen var fullt fokuserade på bofinken hela tiden.

Jag försökte samma sak med koltrasten, men den vill inte komma. Man kan undra varför? De kanske inte hävdar sitt revir på samma sätt som bofinken. Eller så handlar det om vilken dialekt fågeln på bandet har. Jag vet inte.

Tyvärr hörde vi inga talgoxar idag, men de finns i skogen hela året. Så nästa vecka kan vi nog titta närmare på en sådan.

Hur som helst så kändes utflykten till skogen idag väldigt lyckad. Vi hade haft en gemensam och lite speciell naturupplevelse, denna soliga och vackra vårdag.

Creative Commons-licens
Möte med fåglar i skogen by Maths Göthe is licensed under a Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported License.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 27 april 2011 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , , , ,

2 svar till “Möte med fåglar i skogen

  1. Mats

    07 maj 2011 at 22:31

    Jag kan inte låta bli!
    Kvitter heter en bra app till iPhone! Men jag skäms lite när jag retar fåglarna…

     
    • Maths

      08 maj 2011 at 09:18

      Ja, det känns verkligen som att retas. Bofinkarna var både ilskna och förvirrade. Nu har jag inte någon iPhone, så jag får använda andra tekniker för att retas. 😉

       

Kommentera

 
