RSS

Testa Natty med Unity i VirtualBox

22 Apr

Efter flera försök att få igång det nya gränssnittet, Unity, i Ubuntu i VirtualBox, har jag så hittat hur man ska göra. Det är inte helt logiskt. Nästa version av Ubuntu, Natty Narwhal, kommer den 28 april och det är den man nu kan få en försmak av.

  1. Installera senaste versionen av VirtualBox. Det är nu version 4.0. Det borde fungera med OSE-versionen som finns i Ubuntus programförråd, men jag kör Oracles version.
  2. Skapa en ny maskin och aktivera 3D-acceleration, ge den 1024 i arbetsminne och minst 32 i grafikminne.
  3. Ladda ner betaversionen av Ubuntu 11.04, Natty Narwhal. Det är än så länge en testversion, men uppgraderar man efter hand, kommer man den 28 april att ha den nya versionen.
  4. Installera Natty i VirtualBox. När maskinen startats om och du loggar in, kommer du att få ett meddelande om att du inte har rätt hårdvara, vilket är korrekt. Ingen panik. Det du ser fram för dig är det skrivbord som Ubuntu faller tillbaka på om din dator inte uppfyller kraven för Unity.
  5. Nu ska man inte installera det GuestAdditions som är enklast åtkomligt genom menyn i VirtualBox. Istället öppnar man pakethanteraren i Natty och installerar virtualbox-ose-guest-x11. Det känns helt bakvänt, jag vet, att använda sig av ett OSE-paket, men tyvärr är det det som ger de rätta drivrutinerna.
  6. Starta om Natty.
  7. Efter inloggningen ska du nu kunna se Unity.

Först blir man minst sagt förvirrad, det ska sägas direkt. Inga gamla sanningar gäller längre, utan man får ge sig ut och undersöka det nya. Men det är ett annat inlägg.

Dessutom upplever jag att vissa saker kraschar fortfarande. Så det hela känns ännu inte helt stabilt.

Kolla gärna Jorge Castros ”The Power Users Guide to Unity” för länkar till olika sidor som ger instruktioner om Unity. Man hittar den också på ubuntu-news.org. Jorge har själv gjort ett par videos om hur man använder de nya funktionerna.

Instruktionerna för att få Unity att fungera i VirtualBox hittade jag på webupd8.org och theopensourcerer.com.

Creative Commons-licens
Testa Natty med Unity i VirtualBox by Maths Göthe is licensed under a Creative Commons Erkännande-DelaLika 2.5 Sverige License.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 22 april 2011 i Dator

 

Etiketter: , , ,

4 svar till “Testa Natty med Unity i VirtualBox

  1. Tord Jansson

    23 april 2011 at 10:32

    Jag kan tillägga att man behöver göra detta med Ubuntu som värdmaskin, det går nämligen inte om man kör VirtualBox i Windows av någon anledning.

    Dessutom tror jag att man behöver använda version 4.0, dvs man kan inte använda VirtualBox från standardförrådet.

    Men efter lite pyssel så fick jag det att fungera så att jag kunde ta skärmdumpar till min uppdaterade Ubuntu-affisch (http://spreadubuntu.neomenlo.org/en/node/384). =)

    Förresten, jag ser inte din blogg på http://www.ubuntu-se.org, skriv gärna admin där en rad och be honom ta med din blogg i RSS-flödet då du skriver en del om Ubuntu.

     
    • Maths

      23 april 2011 at 13:26

      Hur det är på Windows, vet jag inte. Men du har rätt i att man ska ha version 4.0 eller senare av VirtualBox.

      Du har rätt i att när jag skriver om datorer så blir det mycket kring Ubuntu. Anledningen till att jag inte brytt mig om att bli med bland bloggarna på ubuntu-se.org, är att den här bloggen inte uteslutande handlar om Ubuntu. Även om jag inte har skrivit lika mycket om mitt jobb på dagis som om datorer, tror jag inte att man på ubuntu-se.org vill ha allt jag skriver om jobbet. Och jag vet inte om det går att gallra så att bara relevanta inlägg hamnar där. Men tack i alla fall.

       
      • Tord Jansson

        23 april 2011 at 17:48

        Min blogg innehåller också en hel del andra saker än bara Ubuntu men det har vi löst genom att de plockar inlägg från ett RSS-flöde baserat på taggen Ubuntu. Mao, enbart inlägg som jag taggar med ubuntu kommer med i deras flöde.

        Dock använder jag blogger och jag vet inte hur man åstadkommer samma sak i wordpress men det går säkert att lösa om du är intresserad.

         
        • Maths

          23 april 2011 at 19:17

          Tack för tipset! Jag ska testa det. Även på WordPress har man RSS-flöden, så det borde funka.

           

Kommentera

 
