RSS

Facket kan fokusera på arbetsvillkoren

07 Apr

Länge har jag trott att lärarnas fackföreningar varit helt uppslukade av status, status och status där högre lön är medlet att nå den, samt att värna om barn och elevers rätt även när det slår hårt mot lärarna. Det har fått mig att ifråga sätta om de är fackföreningar. Men nu läser jag att det kanske finns hopp, om än aldrig så litet.

Lärarnas Nyheter har tre artiklar om en rättegång där det är arbetsvillkoren som är i fokus. Den ena artikeln ger en lite överblick, medan den andra fördjupar lite. Båda visar på hur problematiskt det kan vara att tolka ett avtal.

Den tredje artikeln tar upp lärarnas perspektiv. Trötthet och sömnproblem, värk i ben och huvud när arbetsbelastningen varit för hög.

Här talas det också om orsaken. En tillfällig rektor skulle agera torped för att få ordning på skolans ekonomi.

— Det var ett måste att spara på personalen eftersom den är den största enskilda kostnadsposten, säger han.

Hade dessa lärare klarat av nedskärningarna bättre om de fått 10.000 kronor mer i lön? Hade de psykosomatiska besvären varit mindre om de haft högre status?

Absolut inte! Och eftersom det handlade om en nedskärning, så var det inte ens ett alternativ. Vad lärarna led av var en ökad arbetsbelastning och att de fått drastiskt färre möjligheter att leva upp till de krav och visioner som finns. En känsla av otillräcklighet.

Man kan också fråga sig hur rektor och politiker tänkte kring undervisningens kvalitet. Fanns det med i tankarna över huvud taget? Trodde man någonsin på att lärarna skulle stå pall? Det var nog inte viktigt. Det viktiga var de akuta budgetproblemen. Och då struntar man i både elever och lärare.

Och varför skriver jag om det här? Det handlar ju om den så kallade usken och den berör inte mig. Jag jobbar ju inte i skolan, även om vi på dagis efter den 1 juli i år räknas som en skolform. Men jag drabbas dubbelt, både som förskollärare och medborgare. Ja just medborgare, för jag vägrar att se mig som brukare eller konsument av offentliga tjänster. Jag ser två saker i det här.

Det ena är fackets engagemang i lärarnas arbetsvillkor. Den har inte fått någon större plats i den offentliga retoriken. Lärarförbundet pratar bara status och lön. Så därför är det här en ljusglimt, om än aldrig så liten. Själv önskar jag mest av allt en möjlighet att på ett någorlunda vettigt sätt hinna med mitt arbete.

Det andra är att det här har varit ett problem i drygt 15 år nu inom hela den offentliga sektorn: skola, vård och omsorg. Och varningssignaler har inte saknats. De offentliga visionerna och svansföringen är hög, men resurserna är minimala. Beslutsfattare verkar fortfarande tro att det finns luft i systemen, i den mån de inte rent faktiskt är ute efter att få bort de offentliga, gemensamma trygghetssystemen genom en tävling i låga skatter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 april 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
