RSS

Leka skolmatematik

04 Apr

Jag har under ett drygt år haft ett visst fokus på matematik. Men det har handlat om de små barnen. Nu fick jag här om veckan tillfälle att se hur det kan se ut bland de större barnen. Och jag blev lite förvånad

Sedan ett par veckor har jag med på de stora barnens frukost ett par gånger i veckan. Och en dag när jag kommer upp, höll två flickor på att skriva siffror. Flickorna är 5 och 6 år gamla. Hade de bara skrivit siffrorna, hade jag nog inte höjt på ögonbrynen, men här förstod jag att de höll på att räkna.

De hade varsitt papper som de skrev siffrorna på. De skrev en siffra och sedan en siffra till för att sedan skriva resultatet av additionen. Jag minns inte att jag såg några plus- eller summatecken. Men de kunde addera mindre tal båda två. Och den ena flickan tyckte det var svårt att skriva en femma, så jag fick hjälpa till en gång.

Det som verkade hända var att de lekte skola. Båda tycktes associera skolan med den här typen av aktivitet. De använde alltså inte räknandet i en lek som handlade om någon situation i vardagen när man har behov av att räkna, utan det var skola de lekte. Man kunde riktigt se hur de satt och gjorde räknetal i sin mattebok i första klass.

Nu är det här ingenting som man har försökt att lära ut på avdelningen, vad jag vet. En av flickorna har däremot fått en viss träning hemma.

Men jag tänker: flickorna har inte ens börjat skolan och matematiken har redan tappat sitt konkreta innehåll. Det är en skolgrej, inte något användbart.

 
9 kommentarer

Publicerat av på 04 april 2011 i Jobbet, Matematik, pedagogik

 

Etiketter: , , ,

9 svar till “Leka skolmatematik

  1. Morrica

    04 april 2011 at 21:29

    Nej.

    Den är en del av det fantastiska som ligger där och glittrar lockande, bara man blir stor nog att faktiskt få komma in i skolan. Tänk om man kunde lyckas bevara lite av det glittret!

     
    • Maths

      05 april 2011 at 07:14

      Visst kan man ana en längtan till skola, dit de större barnen har gått. De små ser ju upp till dom större. Men nu var det inte riktigt det jag tänkte på, utan hur snabbt matematiken blir abstrakt.

       
      • Morrica

        07 april 2011 at 20:19

        Matematiken ser väldigt abstrakt ut innan man upptäckt hur hardcore konkret den faktiskt är. Vill man dela något rättvist underlättar det om man kan räkna det. Går det att ta på har det volym, vikt, omkrets, höjd, längd, djup. Förflyttningar har längd och tid och hastighet utifrån dessa, rätt som det är förekommer acceleration och man har medelhastighet. Förändras det går det att beskriva, och med hjälp av t ex derivata kan man se hur kurvan som beskriver förändringen (om det nu är den sortens förändring) lutar i varje givet ögonblick, och hur förändringen såg ut precis då.

        Men det är ju inte vad barnen gör, inte än. De leker med matematiken, bekantar sig med sättet att beskriva saker och ting med siffror. Det är superspännande, inte vemodigt.

        Vet du förresten hur man delar tre äpplen rättvist mellan fem barn?

         
        • Maths

          07 april 2011 at 20:39

          Enligt mattediskret går det inte. Men annars kan du dela varje äpple i fem delar. Eller? På jobbet, vid mellis, hade jag gett varje barn en halva och tagit en halva själv. 😉

          Eftersom jag jobbar med dom riktigt små så har jag fått fundra på hur konkret man kan göra matematik för dom. Jag har då läst Camilla Björklunds böcker. Det var helt klart en ögonöppnare för oss.

           
      • Morrica

        07 april 2011 at 21:10

        Man bakar en äppelpaj!

        Tillämpad matematik är ett av de ämnen som verkligen är strålande bra om barna får bekanta sig med redan i förskolan. Tänk så mycket enklare käre gamla Pythagoras sats blir att hantera om man lekt med, byggt med, klängt och klättrat i och med hela kroppen bekantat sig med rätvinkliga trianglar, t ex.

        Det är bra att ni gör det, i synnerhet *skrev hon med sorg i nördhjärtat* som matematikundervisningen i många grundskolor lämnar mycket i övrigt att önska.

         
      • Maths

        08 april 2011 at 07:02

        Äppelpaj! En god idé, skulle jag säga. Sånt gillar vi. 🙂

        Jo, jag har faktiskt ändrat mig när det gäller matte. Förr tänkte jag, som många andra, bara på den matte vi fick i skolan. Jag har en kollega på en annan avdelning. Hon fick redan i mellanstadiet veta att hon inte kunde matte, för hennes lärare sa det. Men nu när vi pratat om det konkreta bakom matten i skolan, då inser hon att hon faktiskt kan. Nu är det bara matte inne hos dom! 🙂

        På föräldramötet här om kvällen fick jag reda på att mina barn räknar för fullt hemma. Och former. Ett barn accepterar inte att det heter full måne, det heter cirkelmåne. 🙂

        Man behöver bara vara lyhörd för vad barnen kan och har förmåga till, inte gå på som om det gällde att bli klar med första matteboken.

         
      • Morrica

        08 april 2011 at 18:23

        Mycket god, i synnerhet om den bakas med omsorg och kanel.

        Tänk vilket elände det kan ställa till att en mellanstadielärare inte kan lära ut matte tillräckligt bra men ändå ger sig på att göra det. Det ordnade sig ju till sist för din kollega, men vi kan inte ha en skola som bygger på att framtida kollegor ska reparera skadorna =(

         
  2. anna

    05 februari 2012 at 15:02

    Vilken av Camillas böcker rekommenderar du? (jag arbetar med de minsta).

     
    • Maths

      05 februari 2012 at 16:06

      Det beror på. ”Bland bollar och klossar” är i princip hennes avhandling, så där finns det lite mer teori i början. ”Ett två många” är lite mer rakt på, vad jag minns nu. Båda böckerna säger i princip samma sak. Ta den du hittar först i hyllan.

      Det finns inga gör-så-här eller tips för hur man ska göra i någon av böckerna, utan hon visar upp hur de små barnens matematik ser ut. Det vanliga med litteratur till oss inom barnomsorgen är annars är att man tror att vi inte kan tänka själva, utan vill ha färdiga övningar och frågor. Så alltså inte med Camilla. Tack och lov!

       

Kommentera

 
