RSS

39 miljoner nedladdningar av Firefox 4

28 Mar

För en vecka sedan, tisdagen 22 mars 2011, släpptes version 4.0 av webbläsaren Firefox. Och den slog sitt eget rekord redan första dagen och skopade ut Internet Explorera 9. Ikväll har Firefox 4 laddats ner över 39 miljoner gånger.

Firefox finns för Windows, Mac och Linux. Du kan ladda ner den senaste versionen här. Vill du läsa om Firefox, hittar du det på sidan Firefox Features, som tyvärr bara delvis är översatt till svenska.

Framgången beror inte bara på Firefox själv, utan också på att den faktiskt även fungerar på Windows XP, vilket den senaste versionen av Internet Explorer inte gör.

Ett annat skäl till Firefox framgångar är att den senaste versionen av webbläsaren även fungerar på Windows XP. Microsofts IE9 fungerar endast på Windows Vista och Window 7. Dessutom finns Firefox 4 även för Mac och Linux. (idg.se)

Har man XP kan man alltså få en modern och snabb webbläsare ändå. Och har man inte redan gjort sig av med Internet Explorer 6, som är den webbläsare som kom med XP, så är det verkligen dags nu.

Någon undrar säkert: går det att ha flera webbläsare? Det kan man! En webbläsare är som vilket program som helst. Så ha gärna flera stycken.

Om man nu har en tidigare version av Firefox, ska man då uppgradera? Det tycker jag absolut! Där finns inte bara en del nya egenskaper, utan också nyheter som ska skydda oss när vi surfar.

Själv kör jag Ubuntu, inte Windows, och skulle väl kunna ladda ner senaste versionen. Men för mig vänter nästa version av Ubuntu den 28 april och jag antar att Firefox 4 kommer att finnas med där.

Den enda nackdelen med nya versionen är egentligen att jag, som användare av ett operativsystem grundat på Linux, inte kommer att få alla nya funktioner. Man har hävdat att stödet för vissa grafiska funktioner inte är tillräckligt bra i Linux. Men alla Windowsanvändare kommer säkert att uppskatta de funktionerna.

Men mina barn, som delvis kör Windows, hoppas jag snart installerar nya Firefox. De har fått nedladdningslänken av mig.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 mars 2011 i Dator, Firefox

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
