RSS

Inget kompetent barn i reviderade läroplanen

22 Mar

I helgen läste jag för första gången igenom den reviderade läroplanen. En del ändringar har det blivit. Dels handlar det om förskolechefens och förskollärarens ansvar, dels om utvärderingen av verksamheten. Men det har också försvunnit saker. Igår slog det mig att det kompetenta barnet äntligen är bort.

Efter en sökning på ‘kompetent’ och ‘kompetens’ i den digitala versionen, hittade jag följande ställen i den reviderade läroplanen:

Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens.
(s 8 )

Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter.
(s 9)

Men inget prat om kompetenta barn. Tack och lov! Det hörde inte hemma i en svensk läroplan. Och jag förstår inte hur det kom med i den förra versionen av läroplanen.

Nu kan vi äntligen börja prata om barns förmågor och potentialer, på riktigt. Förhoppningsvis kan vi då få en mer realistisk syn på barn. Glöm att barn bara kan för att de är barn. För det är det riktiga barnet vi ska stötta, inte en myt.

Så till slut har jag hittat något jag kan tacka Björklund för.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 mars 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
