RSS

Vilken är förskollärarnas ansvar?

20 Mar

Jag har nu för första gången läst igenom den reviderade läroplanen. Mitt fokus den här läsningen var att få svar på vad som är förskollärarens ansvar. Vi diskuterar det på jobbet just nu. Och jag blev tyvärr inte så klok av den här läsningen.

Läroplanen skiljer på mål och riktlinjer. Det ser ut så här.

Målen anger inriktningen på förskolans arbete och därmed också den förväntade kvalitetsutvecklingen i förskolan.

Riktlinjer för personalen i förskolan anger dels förskollärares ansvar för att arbetet sker i enlighet med målen i läroplanen, dels det ansvar som vilar på var och en i arbetslaget i förskolan. Alla som arbetar i förskolan ska följa de normer och värden som anges i förskolans läroplan och bidra till att förskolans uppdrag genomförs.

Ser man till riktlinjerna är det inte helt lätt att skilja ut vad vi förskollärare har för specifikt ansvar. I stort sett allt återkommer i det som arbetslaget ska göra. Jag undrar hur de har tänkt. I princip får man målen i tre tappningar.

Vi sitter nu på jobbet och funderar kring det här. Vad är det som vi ska göra men som andra yrkesgrupper inte behöver göra? Rent praktiskt, vad får det här för konsekvenser?

Vad är skillnaden på följande två meningar?

  • att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.
  • verka för att det enskilda barnet utvecklar förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan

Den första meningen gäller förskollärarna och sedan andra arbetslaget.

Men kanske har vi ändå fått ett större ansvar för att arbetet inriktas på målen. Ett ledningsansvar, men hur det ska utformas framgår inte med någon tydlighet. Hur ska samarbetet på avdelningen se ut? Hur ska relationen till barnskötarna se ut?

Det jag tycker mig märka är att man även på utbildningsdepartementet har haft svårt att skilja ut de olika delarna och vem som ska göra vad.

Sedan har vi frågan om hur vi ska kunna leva upp till det här ansvaret. För att kunna ha koll på att vi jobbar åt rätt håll, har man infört ett nytt avsnitt som handlar om uppföljning, utvärdering och utveckling. Men frågan är: kommer vi att få de resurser som krävs? Innebär det här att vi får ansvar, men inga resurser och befogenheter? Jag blir faktiskt lite orolig. Men det här är inte riksdagens bord, utan kommunernas. Det är där läroplanen ska förverkligas.

Som en parentes i det här sammanhanget, kan jag tycka att ordet ”mål” inte stämmer. Inget av de s k målen är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda. OK, accepterade kanske de är, åtminstone av riksdagen. Realistiska? Det beror på vilka resurser verksamheten får. Däremot stämmer det väldigt bra in på en vision. Jag skulle säga att läroplanen är ett visionsdokument.

Hur som helst, jag är fortfarande inte på det klara med vad mitt speciella ansvar innebär i praktiken. Så vad jag ska säga vid nästa möte, vet jag inte.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 20 mars 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

6 svar till “Vilken är förskollärarnas ansvar?

  1. Morrica

    20 mars 2011 at 18:05

    Du skriver:

    ”Vad är skillnaden på följande två meningar?

    att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.
    verka för att det enskilda barnet utvecklar förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan

    Den första meningen gäller förskollärarna och sedan andra arbetslaget.”

    Det är stor skillnad. Hela arbetslaget tillsammans har ansvar för att det är ett klimat i gruppen och på förskolan där det dels finns utrymme för, dels är acceptabelt att barnen tycker, tänker, har åsikter, tillfrågas, kommer med förslag och idéer och att dessa tas på allvar. Hela arbetslaget tillsammans skall jobba för att uppmuntra och stötta barnen i detta.

    Förskolläraren har, utöver detta, också ansvaret för att följa upp och verka för att alla barn, varenda ett utan undantag, faktiskt får, vågar och gör detta, utifrån sina egna förutsättningar.

     
    • Maths

      20 mars 2011 at 18:57

      Så står det inte. Att se till att barn får ett reellt inflytande och att barnet utvecklar förmåga att utöva inflytande, kan jag tycka är lika samma. Det står ingenting i det här om att följa upp, för det finns det ett eget avsnitt.

      Rent generellt kan du däremot ha rätt. Men i mina ögon blir det tavtologier hela tiden i riktlinjerna.

       
      • Morrica

        20 mars 2011 at 20:41

        Jag är inte insatt i förskolans riktlinjer överhuvudtaget, och kan bara utgå ifrån de få raderna här. Uppföljningen tog jag som underförstådd, det finns, såvitt jag vet, inget annat sätt att försäkra sig om att varje enskilt barn faktiskt har ett reellt inflytande, att det inte bara ser ut så i stunden utan faktiskt är så.

        Det är dock stor skillnad på att utveckla förmågan till inflytande och på att faktiskt få inflytande. Jfr t ex att utveckla förmågan att köra bil genom övningsköring och att faktiskt ha körkort.

         
        • Maths

          20 mars 2011 at 21:46

          Avsnittet om uppföljning är nytt i den reviderade läroplanen. Sedan är det en fråga om hur man ska åstadkomma det på bästa sätt. Men även där är det tavtologier, tyvärr. Skillnaden är att medan arbetslaget ska, har förskolläraren ansvar för. Inte helt lätt att förstå sig på, tycker jag.

           
      • Morrica

        21 mars 2011 at 07:48

        Placerar det inte helt enkelt förskolläraren i en arbetsledande position?

         
        • Maths

          21 mars 2011 at 16:30

          Jo, så har det alltid varit. Men som det är i Stockholm slutar den hierarkin med chef eller biträdande chef. Även om man som förskollärare är avdelningsansvarig, är det ingen tjänst man söker och får extra lön för. Likaså är det förskollärare som har fått kliva upp som chefer.

           

Kommentera

 
