RSS

Problem på WordPress idag?

03 Mar

Under dagen har jag vid flera tillfällen haft problem att koppla upp mig till wordpress.com. Det här hände även för några dagar sedan. Då sade man att det berodde på ett mjukvarufel på en tysk server. Men vad händer idag?

Jag körde traceroute för att kolla var problemet med min uppkoppling till mathsgothe.wordpress.com kan tänkas ligga. Traceroute är ett program där man får reda på vilka servrar på internet som behandlar min begäran att komma till mathsgothe.wordpress.com och hur lång tid det tar. I Ubuntu hittar man det som en flik i programmet Nätverksverktyg, som man hittar under menyn System – Administration.

Ungefär så här såg det ut när det hoppade runt på nätet.

  1. Först min egen dator och några comhem-servrar.
  2. Amsterdam: xe-4-2-0.edge4.Amsterdam1.level3.net och ae-33-51.ebr1.Amsterdam1.Level3.net
  3. Dusseldorf: ae-46-46.ebr2.Dusseldorf1.Level3.net och ae-1-100.ebr1.Dusseldorf1.Level3.net
  4. Frankfurt: ae-47-47.ebr2.Frankfurt1.Level3.net
  5. Washington: ae-82-82.csw3.Washington1.Level3.net och ae-71-71.ebr1.Washington1.Level3.net
  6. Atlanta: ae-2-2.ebr3.Atlanta2.Level3.net
  7. Dallas: ae-7-7-ebr3.Dallas1.Level3.net, 4.69.151.145, ae-2-70-edge9.Dallas1.Level3.net, PEER-1-NETW.edge9.Dallas1.Level3.net
  8. Här bryts linjen, men det står ändå att traceroute når enda fram.

Jag tror att servrarna för WordPress.com ligger någonstans på USAs västkust. Så någonstans mellan Dallas, Texas, och västkusten tar det stopp.

Orsak? Vem vet. Jag har ännu inte sett något i nyheterna. Men jag fick följande meddelande när jag försökte logga in.

”Writes to the service have been disabled, we will be bringing everything back online ASAP”

Interna problem hos WordPress? Eller är det bara jag som råkat ut för det här?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 mars 2011 i Dator, Internet

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
