RSS

Få eller inte få legitimation

02 Mar

Ligger hemma och är sjuk. Skulle behöva lite uppmuntrande saker att tänka på. Då läser jag i papparsupplagan av DN om att många inte kommer att få sin lärarlegitimation för att de inte har hämtat ut sina examensbevis. Plötsligt stiger min puls. Hämtade jag ut något examensbevis? Fanns det några att få? Jag minns inte.

Min första tanke är att jag kan, efter mer än 20 år i branschen och där av 10 år som förskollärare, bli av med min fasta anställning. Detta trots att jag bevisligen är en utbildad förskollärare. Sedan tänker jag på min löneutveckling. Hur skulle den se ut? Knappast bra. Och om jag då inte kan bli en ”riktig” förskollärare, vad är jag då? En bättre utbildad barnskötare?

Det här är naturligtvis inga sköna tankar för min sjuka kropp.

Hur var det nu, hade jag hämtat ut något examensbevis? Jag plockar fram pärmen där jag har mina betyg och andra intyg.

Tack och lov, där sitter det! Den 19 augusti 1999 fick jag min examen. Och jag kan visa upp den för framtida arbetsgivare. Bachelor of Education in Child and Youth Education. Jag borde få min legitimation och alltså kunna få fortsätta att ha en fast anställning.

Vad jag nu ska ha den till. Blir jag en bättre pedagog för det? Får jag högre lön? Får jag en bättre arbetsmiljö? Status? Knappast. Men visst, examensbeviset kommer att påverka mina anställningsvillkor ett tag framöver.

Även SvD och i GP skriver om det här. Men DN verkar inte ha lagt upp den ännu.

Uppdatering 110302 17:22
Nu har även artikeln i DN kommit.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 02 mars 2011 i Jobbet, legitimationen

 

Etiketter: , ,

6 svar till “Få eller inte få legitimation

  1. janlenander

    04 mars 2011 at 12:48

    Den här rädslan som kryper även i mig kring vad får jag behörighet i känner jag så väl igen. Jag tror att det är viktigt att vi tar fram vårt mod och funderar på vad yrket egentligen kräver av oss. Kan det här kravet få oss att tänka till kring något viktigt. Kan det få oss att fortsätta att utveckla oss så vi även i framtiden tillräcklig kompetens för att möta elevernas behov.

     
    • Maths

      04 mars 2011 at 13:20

      Som du vet så har vi ju diskuterat det här på andra bloggar och det har ju satt fart på en del tankar. Så kanske kan det komma något bra ur allt det här, även om legitimationen i sig inte är något bra.

      Sedan tillhör jag den kategori människor som drivas av en inre motivation. Pengar som status och en legitimation är yttre attribut som inte ger mig någon ökad motivation att utvecklas. Jag själv behöver inte någon legitimation, men uppenbarligen är det här ett instrument för styrning som regeringen vill ha och som fackföreningarna applåderar.

      Vad som ändå känns säkert, är att vi nu har ännu ett osäkerhetsmoment att hanterar innan dimmorna har lagt sig och vi ser var det hela hamnar. Behöver vi det momentet? Hjälper det oss att hålla fokus?

       
  2. Jan Lenander

    04 mars 2011 at 14:29

    Även när vi själva drivs av inre motivation i huvudsak så bör vi inse att de svagaste insatserna påverkas mycket av yttre motivation. Jag måste dessutom erkänna att även om jag inte påverkas av lönen eller legitimationen så kan jag påverkas av med vilken respekt jag bemöts och när jag blir utskälld för en obehörig lärares dumheter av någon förälder etc så kan jag vilja byta yrke.

    När jag ska sitta och tjafsa om vad min förtroendetid används till för att någon annan missköter den blir jag förbannad.

     
    • Maths

      04 mars 2011 at 16:04

      Där tror jag du har fel. Det finns hur många högpresterande som helst som har statussymboler av olika slag som motivation. Jakten på högre betyg än alla andra, yrken med högre lön än andra, göra bättre fysiska prestationer och vinna etc. Att känna sig respekterad är mer ett mellanmänskligt fenomen än yttre statussymbol och det vill vi alla ha. Kanske är det också effektivare för att få folk att göra ett bra eller bättre jobb.

      Och visst: att få torka skiter efter någon mindre kunnig är inte kul.

       

Kommentera

 
