RSS

Skriva ut bilder i GIMP

07 Feb

Urban skriver om hur man använder bildredigeringsprogrammet GIMP. Du kan här göra olika förbättringar av dina bilder innan du eventuellt publicerar dem på nätet någonstans. Men hur gör man för att skriva ut bilden på sin skrivare?

Uppslaget till det här inlägget kom när min fru, som åter har tagit upp sitt målande, skulle göra julkort av några bilder hon gjort. Det var inte bara att skriva ut, för nu skulle utskriften ske på fotopapper. Hur skulle man ange det och var? Utskrifterna blev bara på det vanliga kopieringspapperet. Jag måste alltså hitta inställningen för hur man ändrar från facket med A4-papper till facket för fotopapper.

Anledningen till att jag kan uppleva det här som krångligt och lite svårt att komma ihåg från gång till annan, är att jag inte direkt i rutan för utskrift kan justera storleken på papperet. Den knappen är grå. Jag kan välja papperstyp och pappersfack, men alltså inte storleken, vilket inte gör utskriften till det den ser ut på skärmen. Så därför går jag en lite omväg för att få det resultat jag vill ha.

Jag ska bara som en lite upplysning tala om att mina skrivare är en HP Photosmart C7280. Du har kanske inte en sådan skrivare och då kan det tänkas att du behöver göra något moment lite annorlunda. Men nu får du förhoppningsvis en lite ledtråd.

  1. Öppna din bild i GIMP.
  2. Gå till Arkiv – Sidinställningar.

    Rutan Sidinställning för utskrift

  3. Under Format för letar du upp din skrivare.
  4. Under Pappersstorlek väljer du det format på fotopapper som du använder. Själv kör jag med Photo 4x6in. Du kan, när du valt, se formatet i millimeter under pappersstorleken.
  5. Under Orientering kan du till sist ställa in om utskriften ska vara stående eller liggande format.
  6. Klicka sedan på Verkställ.
  7. Tillbaka i GIMP går man till Arkiv – Skriv ut.
  8. På fliken Allmänt ska du bara se till att din skrivare är markerad.
  9. Gå till fliken Sidinställning.

    Rutan Skriva ut

  10. Här är det pappersinställningarna som är intressanta. Ställ in så att Papperstyp är Photo Paper och Papperskälla är Photo Tray. Passa på att se så att Pappersstorlek är den du ställde in nyss. För mig är det alternativet fortfarande grått, men nu korrekt.
  11. Innan du går vidare med att skriva ut bilden, kan du även ta en titt på flikarna Bildinställningar för att justera hur bilden hamnar på papperet och Bildkvalitet om du vill ändra så du får den bästa möjliga utskriften.
  12. Klicka på Skriv ut.

Rimligen borde din bild nu komma ut på det fotopapper du lagt dit.

Om du försöker skriva ut dina bilder i Bildvisaren (Eye of GNOME), då stöter du på samma problem. Lösningen blir också den samma.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 februari 2011 i Dator, Gör så här, GIMP, Media

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
